I röjartagen

Standard

Jag sprang som en en elektrifierad iller hela dagen igår – röja, röja, röja. Kasta, kasta, kasta. Packa, packa, packa. Resultatet av mina vedermödor står nu parkerade lite överallt i huset.

En sopsäck till klädinsamlingen – fylld med kläder som det inte är något fel på alls egentligen, men som jag av någon outgrundlig anledning aldrig trivts med. De där byxorna som inte sitter helt perfekt, tröjan i en speciell kulör som visserligen är jättesnygg, men inte passar till något annat i garderoben – ja, ni vet…..
Fyra sopsäckar fyllde jag med gamla täcken och kuddar, trasiga och urtvättade handdukar, trasiga och äckliga sneakers, t-shirtar som sett sina bästa dagar men som ”jag alltid kan använda när jag tränar”. Haha….har de inte blivit använda de senaste två åren är risken ganska stor att de blir kvar i garderoben ett tag till. Men inte nu – för på lördag åker hela klabbet till soptippen. Tillsammans med en gammal sönderklöst soffa och diverse annat bråte som sett sina bättre dagar för länge, länge sedan.

Några kartonger med saker som ska sparas ska vi köra ut till vårt extra förråd idag. Out of sight – out of mind….men jag fasar för den dagen vi måste börja röja där. Men det är en helt annan historia.
Vi ska också susa förbi hemma hos mina föräldrar och ta en snabb kopp kaffe. Vi bor i samma stad (visserligen på varsin sida om den) men vi ses inte särskilt ofta. Föräldrarna är i 80-årsåldern och pigga, raska och väldigt aktiva – så tiden springer fort både för dem och oss. Mamma har lovat att ge mig en hand och övervintra några pelargoner och en chokladblomma. Så vi ska försöka klämma in lite blomkrukor i bilen också, bland kartongerna och allt som ska till återvinningen. Vi klarar oss iaf utan släp idag – men det går det åt ett nästa helg.

För tydlighetens skull vill jag också berätta att jag INTE slängt något som hör till Kärleken – nope, nein, non, no way 🙂 Men jag gissar att jag lätt skulle kunna fylla en tre – fyra sopsäckar till om jag började röja i den änden av garderoben….

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Men visst är det störtstkönt när det är gjort? Jag får också såna där attacker ibland och jösses vad skit man slänger iväg. Antar att det ekar i dina garderober nu? Då kanske det blir dags att höstshoppa lite? 😉

  2. Här utkämpas en evig kamp mellan mig som gärna slänger allt som inte behövs.. och maken som har hamstergener utöver det vanliga.
    Hur många plastkassar kan man kanske behöva senare till exempel? När vi flyttade ihop hade han runt tio femton kassar fyllda med kassar i sitt förråd.. utifall.. *fniss*..
    Ge mig några år till så har jag dresserat om honom! 😉

  3. Skrattar åt elektrifierad iller. =)
    Så bra att du ger allt till klädinsamlingen. Jag vet folk som slänger det rakt av i containers. Har försökt få dom att förstå att folk fryser på jorden och behöver kläder. Det är så jobbigt, blir ofta svaret. Så egotrippat!
    Ha det gott!
    Kram =)

  4. JA det ekar härligt i garderoben nu och jag ska INTE handla något mer….inte just nu iaf….
    Tänk att de flesta förhållanden verkar bestå av en ekorre och en som slänger. Men det är väl så det är, man söker alltid efter balans.

  5. Ägde en älskad kavaj en gång i tiden som åkte ned i och upp ur en svart sopsäck tre gånger innan jag kunde släppa den.
    Men jag gjorde det.
    Har sedan dess övervunnit min ambivalens. Lite.

    Ha det gott.

  6. Här är det likadant, jag slänger och guben sparar. Så vid lämpliga tillfällen, när det behövs, så går jag en rond bland hans grejor. Oftast så saknar han inte ens det som har plockats bort.
    Kramizzzz

  7. Vad skönt att röja undan sånt som inte används.
    Jag kör en garderobsrensning varje höst och vår. Fast jag har några plagg som jag har svårt att göra mig av med, braatthanärjagäriskogen kläder! :0)
    Hoppas att du får en fin vecka!

Kommentera

