Röd fredag

Standard

”I morgon ska vi visa vår solidaritet med munkarna och folket i Burma” sa jag till Kärleken när vi kröp till sängs i går kväll. ”Det blir inga som helst problem – jag har ju bara röda kläder i garderoben” sa jag innan jag släckte lampan. Kärleken var lite bekymrad – rött är inte hans färg och han har inga röda kläder alls i gömmorna. Mer än möjligtvis någon tomteluva och en julslips.

Kärleken kände inte för att ta på sig julslipsen i morse – men han lovade att aktivt tänka på Burmeserna under dagen. Själv sköt jag en av garderobsdörrarna åt sidan och lyfte ut första bästa plagg – det är ju säkert rött. Det var svart. Nästa var också svart. På tredje försöket fick jag en grå tröja i handen. Vad är detta?

Insåg så småningom att något hänt. I flera år kunde jag gå in i en affär och komma ut en stund senare utan något i en påse men med ett konstaterande att ”det fanns inget, för det fanns inga röda kläder”. Men den tiden är uppenbarligen förbi. Min garderob är just nu en provkarta över fyra nyanser av svart, grått och lite, lite lila. Hur gick det till?
Till slut hittade jag en röd pikétröja som jag tog på mig tillsammans med svarta jeans och min nya svarta kavaj från outleten. Det blev jättebra. Kom till jobbet – inga röda kläder så långt ögat nådde. Så kom projektledare Bettan ut ur i hissen iförd en knallröd tröja. Vi tittade på varandra och sa ”Burma” i kör.

Annars är det fredag. Och det är en höjdare, oavsett vilken kulör det är på den 🙂

Förresten – Pysans insamling är uppe i 2 700 kronor nu! Fantastiskt!!!!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Jag var rätt ensam om min röda tröja idag också – och när jag talade med mina kollegor om manifestationen såg de ut som fågelholkar hela högen. ”Det har jag inte hört ett ord om”..
    Insåg rätt snabbt att skillnaden mellan mig och mina kollegor troligen är att jag är aktiv på nätet en del, och att de i bästa fall startar en dator en gång i veckan eller nåt.

  2. Missade att vara röd igår…men det finns nog en hel del av den färgen i min garderob…så nu tar jag det idag i efterkälken…Ha det!

  3. Jag schavade runt i min alldeles för stora röda Friskis&Svettiströja igår. Hur snygg som helst även om ingen såg mig. Den får hänga med idag också i allt flyttpackande. Det måste väl vara ok att vara solidarisk idag också? 🙂

  4. I min garderob är det ganska mycket rött så jag hade inga problem att bära rött igår.
    Men visst är det så att färgerna i garderoben varierar lite. Jag insåg att jag hade fem par svarta byxor och inga blåjeans då vi flyttade, vilket jag inte hade en aning om innan.
    Önskar Dig en skön lördag!

Kommentera

