Frestad

Standard

Samtalsämnena saknades inte direkt i lördags på den stora banketten. Givetvis kom Stieg Larsson och hans Millenium-svit på tal.

De flesta hade läst en eller flera av böckerna. Alla var överens om att de är annorlunda och väldigt svåra att lägga ifrån sig. Sällskapets civiliingenjörer (flera stycken…..) citerade med stor iver en artikel i Ny Teknik för någon vecka sedan där det framgick att allt hackande som Lisbeth Salander utför faktiskt är fullt möjligt. En del manövrar som beskrivs i böckerna kanske inte är fullt så snabba att genomföra, men fortfarande fullt möjliga.

Då berättade jag att jag nu står på uppskattningsvis plats 54 i bibliotekets kö till den sista av de tre böckerna. Genast fick jag ett par, tre anbud om att låna boken – inte samma kväll, men jag skulle kunna ha den i min hand dagen därpå. Näe – det var jag inte intresserad av. Det känns helt OK att vänta – för när jag väl får tag i boken så vet jag ju att det är slut. Jag kommer att bli uppslukad, läsa boken snabbt, snabbt och sedan finns det ju inte mer att läsa i den serien. Jag vill dra ut på det lite och därför inväntar jag så gärna att det ska bli min tur. Folk skakade sina huvuden – alla var helt övertygade om att jag nog inte var riktigt klok. Det bjuder jag på! Och förresten var det inte Birgitta Andersson som sa något i stil med ”Jag behöver inte inledas i frestelse – jag kan gå själv”. Och det gjorde jag. Fast åt totalt motsatt håll 🙂

Om det skulle vara någon som inte läst artikeln om Lisbeth Salanders hackande så finns den här.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

2 responses »

  1. Har inte ens läst böckerna. Men det tänker jag göra senare i höst. När jag ligger i min soffa i mitt nya hem. DÅ jävlar ska det mysas och läsas och drickas te och gudvetintevadförmys!

Kommentera

