Gemensamt intresse

Standard

”Kom mamma får du se något snyggt” vrålade 17 från sin kammare.

Det har väl inte undgått någon att jag är våldsamt förtjust i uniformer, militärmusik, parader och fanor och sån’t….Och av någon outgrundlig anledning har det intresset överförts i sin helhet till 17. F ö den enda sjuttonåring jag känner till som kan ägna en hel vecka åt skoputsning och då använda sig av skokräm i fyra olika färger för att få fram en tåhätta som går att spegla sig i. Som bekant är han också omåttligt förtjust i pressvecks-pressande och reglementsenlig stukning av basker. Jag inte bara misstänker, utan är helt övertygad om, att hans mammas osunda liv under graviditeten är förklaringen 😉 Klart att det sätter sina spår om en liten bäbis utsätts för kommandorop och trumsaluter innan den ens är född…..

Nåväl – tillbaka till 17 och hans vrålande. Jag susade in till honom och blev förevisad denna egendomliga bild:

Uniform

Bilden föreställer den franska främlingslegionens ingenjörstrupper på marsch, iförd reglementsenlig paraduniform. Kan någon tala om för mig och 17 varför dessa skäggiga typer är iförda läderförkläde och har en yxa käckt på svaj över axeln? Yxan kan jag kanske förstå. Ingenjörstrupperna bygger ju broar och sånt och då kan ju kanske en yxa vara bra att ha. Men varför läderförkläde – just den detaljen ser ju ut som den hämtats direkt ur Skinnarspelet eller något annat kulturellt knätofsspel från Dalom.

Vissa frågor får vi aldrig veta svaret på. Men det är kul att ha ett intresse gemensamt med sin 17-åring. Och skratta gott åt galenskaperna tillsammans 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Fick den informationen på ett värvningsmöte! Nej, jag läste det någonstans på nätet när någon skulle skriva om främlingslegionen. Har ju ett förflutet från lottakåren och Berga Örlogsskolor så uniformer är jag mycket väl förtrogen med;-))

Kommentera

