Fisksoppedags

Standard

Idag har det varit riktigt ruggigt höstväder. Molnigt, regnigt, grått och kallt. Dessutom är det fredag. Dags att lätta upp livet, alltså. Dags att värma sig på lite soppa. Dags för den Röda Fisksoppan.

Min röda fisksoppa gick i duell med Lejonets gula här i våras. Vi bytte helt enkelt soppor med varandra, reaktionerna i respektive familj blev ungefär lika. ”Gott, men din är bättre”. Lejonfamiljen verkar ramla över mer och mer åt den röda till. Här leder fortfarande den röda. Men den gula är helt OK den också.

Så här gör jag ikväll:

  • Jag hackar 2 morötter, 2 gula lökar och en fänkål.
  • Fräser grönsakerna i olivolja i en stor gryta
  • Häller på 1 liter vätska bestående av krossade tomater, en skvätt vitt torrt vin, fiskfond, vatten och pressad saft från två apelsiner och en citron (citronen är ny för idag – tips från Lejonet) samt fint strimlat apelsinskal
  • Kryddar med salt, peppar och lagerblad
  • Låter allt puttra sisådär 15-20 minuter
  • Stoppar i fryst fisk i bitar som får koka färdiga och skaldjur efter tillgång och lust. Idag blir det räkor och hela musslor med skal. Men skaldjuren ska inte koka, bara bli varma precis innan servering
  • Toppar med massor av finhackad persilja
  • Serverar det hela med varm vitlöksbaguette och en liten klick creme fraiche saffran/tomat och ett glas vitt vin

Det finns vissa försonande drag med att det har blivit kallare – fisksoppan är ett 😀

PS till Filuran: När vi diskuterade fisksoppor sist på bloggen sa du att du hade en vit sådan. Du får gärna dela med dig av receptet! 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Oh, hjälp!!! Jag har inte receptet vännen!!! En vän till mig gjode den och den var god! Jag tog receptet men har ”slarvat” bort den! Mat är nämligen inte mín grej!!!! Jag ska se om jag kan ”trolla” fram det igen! Kramisar!

  2. Mmmm …. denna vecka blir det definitivt fisksoppa nån dag. Fast jag skippar nog tomatkrosset. Fänkål är så GOTT för övrigt! I just fisksoppa.

Kommentera

