Familjeråd

Standard

Idag har jag informerat make och kids om att vi behöver ha ett litet familjeråd snart. Det handlar kort sagt om att omfördela sysslorna lite här hemma. Få mera gjort i veckorna så att helgerna kan ägnas åt roliga saker och inte bara tvätt, plock, matlagning, skjutsning av ungdomar och ännu mera tvätt.

Tiden blir så sönderhackad i helgerna, man har en timme ledig här och en timme där, men ytterst sällan flera, sammanhängande timmar och då blir det aldrig av att göra något större projekt. Vi kommer helt enkelt ingenvart – påbörjade projekt blir bara ”nästan klara” och att åka ut i svampskogen tycker jag att man skulle kunna göra om andan faller på, utan att behöva planera flera veckor innan. Men vi ”har aldrig tid”.

Nu har jag bett kidsen och Kärleken att fundera på hur de skulle kunna bidra till en omfördelning av arbetsuppgifterna. Jag har kastat upp ett par idéer de kan fundera utifrån, men sedan är det fritt fram att komma på egna lösningar. Men alla ska ha kommit på något som bidrar till att frigöra tid på helgerna.

Hur gör ni andra som har tonåringar? Kan jag få några goda idéer?

Fortsättning följer……

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. bra fråga…vi har inte kommit dit än. När du hittat lösningen så vill jag gärna ta del av den! Själv gör jag så att jag bestämmer vilka saker jag ska göra en viss dag, så ger jag järnet, och därefter är jag ”ledig”…men visst, det blir ett problem om man vill vara ledig en hel dag eller två!

  2. En utmärkt fråga! Jag insåg direkt att vi är i behov av ett familjeråd vi med. Ungdomarna gör för lite och en annan fördelning borde kunna göras. Här fick man sig en tankeställare i alla fall! Jag säger lycka till, till dig!

  3. Dotra och svärsonen har med jämna mellanrum familjeråd, alla har sina ansvarsområden och vid varje familjeråd så kan man byta med varandra. Detta funkar alldeles utmärkt, flickorna har bra koll på varandra och på sin pappa hi hi.
    Även lilleman är med på detta, han hjälper nämnligen till med tvätten, så den som har tvättningen får god hjälp hi hi.
    Kramizzzzz

  4. Jag brukar låta 12 åringen höra sig för med kompisar i god tid innan om han kan samåka på olika aktiviteter. Då kan man ju själv köra i bland. Det blir verkligen ingenting gjort om man ska sitta i bilen halva helgen. Ha en bra dag. Kram!

  5. Ja, vad säger ”Hitler” om det…familjeråd vore inte så dumt hos oss heller…annars är jag rätt bestämd med en del saker…är inte det o det gjort så blir det inget ”skoj” förrän det är fixat… 🙂

  6. Vi har bra ordning på arbetet, jag och sönerna, det är värre med guben, som inte lärt sig ta del i familjelivet, den tråkiga biten, alls. Jag har skrutit om mina söner så många gånger.
    Vi har inga städdagar, eller tvättdagar, det blir väl så när basen är hemmet, även om vi jobbar, men hemma, mest. Den som ser att tvättkorgen är full, tar ut den i tvättstugan och tvättar, det är oftast sönerna. När de sen ska hänga tvätten, eller inser att det bör vara torrt, så hämtar de all tvätt, viker den och lägger i högar för var och en av familjemedlemmarna. Städning tar vi också när det krisar, eller när jag får för mig det, och då ber jag ofta någon av sönerna att göra det, eller ta lilla syster så gör jag det. Eller bäst när vi alla kan städa tillsammans, då är det gjort i ett nafs, helt och hållet, alla tar en bit var.
    Jag tror på ett individuellt ansvarstänkande. Är man ett antal mer eller mindre vuxna i familjen så måste alla ta ansvar för det som måste göras, och inte bara för sin egen del. Jag blev ensam med mina söner när de var 12, 13 och 15, det var nödvändigt att vi alla kunde ta hand om allt, för jag kunde inte ta hand om allt. Och antingen har jag haft tur, eller så är jag en sjujäkla chef, men mina barn tar det för självklart att hjälpa till, ser själva när man måste diska, städa och tvätta. Det är oerhört skönt, ur två aspekter, de tar sin del i hemmet, och, de klarar precis allt när de flyttar.
    Maten kan de laga, men jag gör det mesta, men kan jag inte så rycker de in. Diskar gör vi alla, fråga Filuran 🙂 Hon fick höra om våra diskregler och vågade inte annat sen. Alla diskar efter sig, men även där är det yngste sonen som tagit på sig en diskroll, han har tendens att ställa sig att diska i de mest märkliga lägen, han kanske bara går ner för att ta en macka, jag bakar, och han börjar diska… bara så där. Lycka till med ert familjeråd, slipper man tjat så blir alla så mycket lyckligare.

  7. Tricket är väl just att få kidsen dit du har fått dem MärtaGreta – att de gör saker utan att man behöver be om det. Våra kids gör ju saker om jag ber dem – det är aldrig några problem, men jag tror att vi måste avdela ansvarsområden och deadlines, det blir så tjatigt annars. Sedan tvättade ju 17 ALL tvätt när han kom hem från landslaget, både sin egen och andras, utan att vara ombedd. Det är väl ett tecken på att han börjar på att bli vuxen.
    Sedan är det ju lite svettigt när basen inte är hemmet – vi är inte hemma så väldigt många timmar i veckan och då måste vi försöka bli mer effektiva i rutinsysslorna så att man kan vara hemma och njuta av det.

  8. Det är inte lätt, när ungarna var yngre försökte vi med scheman, men det funkade aldrig här och på den tiden arbetade jag bara utanför hemmet, men idag styr vi ju mycket hemifrån, hinner ses och det är nog det som krisar i många familjer, att man aldrig hinner riktigt samla upp heatet hemma. Eller?

  9. Nu har ju jag inga egna barn då, men jag bodde en tid hemma hos min bror och hans familj. De har 6 barn varav 5 är i tonåren. De har gjort upp så att tonåringarna får ha hand om varsin dag i veckan, där de sköter matlagning, tar hand om tvätt och städning. Funkar riktigt bra nu trots höga protester från tonåringarna till en början! :0)

Kommentera

