Regn och rusk

Standard

Ja, jag erkänner på en gång. Lika bra att göra som Karl-Bertil Jonsson och ”rakryggat bekänna sanningen”. Det är mitt fel att det är skitväder idag. F’låt!

Igår kväll slängde jag helt obetänksamt ur mig något i stil med ”det skulle vara bra om det var lite dåligt väder i morgon kväll, så slipper vi ha en tonåring ute på vift på fältet där gymnasisterna samlas på fredagarna i början på terminen”. Nu hade jag ju visserligen beställt det dåliga vädret till ungefär klockan 19. Men jag var väl inte tillräckligt tydlig i mina direktiv. Men den påföljd att det har varit regnigt, grått och svinkallt hela dagen. Iaf i mitt lilla hörn av verkligheten. Men på plussidan står att 17 är hemma ikväll. Alltid nå’t sa han som såg Åmål….

Annars är det som sagt höst. Jag hade planerat för lax med saffrans- och kokossås till middag. Det var alldeles för somrigt – i dagens väderlek krävs rejälare doningar. Så det fick bli grillad kyckling, sallad, sås och ”små jäkla potatiskulor som man värmer i ugnen”, dvs potatiskroketter. De är släkt med ”små jäkla gröna ärtor”. Fråga mig inte varifrån uttrycken kommer – det bara heter så, helt enkelt. Och den gula såsen som serverades därtill heter bajsinäsansås – så har det alltid varit hemma hos oss och jag befarar starkt att det kommer att fortsätta vara så i all evighet, amen 🙂

Kärleken var snabb som en reptil med att ta hand om disken idag. Kan någon fatta varför? 🙂

Nu ska jag gå och snacka lite med vädergudarna. Och jag ska försöka vara tydligare den här gången. Skulle vilja ha fint väder i helgen, framför allt i morgon när Kärlekens arbetsgivare arrangerar ett klart väderberoende event som hela familjen är inbjuden till. Och inte nog med det – det drar ihop sig till surströmming i morgon kväll. Den har vi ätit i garaget förut, men det är ganska mysigt om man kan sitta ute. Fast det går nog inte med mindre än att pälsen och ullsockarna kommer fram. Men det är ju bra om det inte regnar, strömmingens arom blir ju liksom bortspolad då.

Ha en angenäm kväll i regnet, bloggisar!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Här har vi haft toppenväder hela dagen, men svalt.
    Det bidde ingen illa luktande fisk här idag utan vi ska smaska på det imorgon istället, den som spar han har.
    Sen dom där jäkla små potatiskulorna, de tycker jag är riktigt goda och smidiga att laga till.
    Kramizzzz

  2. Jag beställde dåligt väder i går när yngsta fröken var på inspark men inte sjutton var det någon som tog fasta på det! Dock var hon så klok att hon avstod tramset med att springa naken och bada i bajstunnan! Hon nöjde sig med att vara åskådare och har man två äldre syskon vet man ju vad som komma skall… Klokt beslut!
    Kram!

  3. Surströmming låter så underbart, funderar skarpt på att öppna min burk som står där så ensam i kylen. Guben äter med rätt sällskap och rätt dryck, men jag ser nog jag, att han inte älskar det som han ibland påstår.
    Vädergudar är känsliga, man måste vara tydlig och precis, annars tenderar de bli kinkinga.
    Här har vi strålande sol idag, OCH regn. Så jag bylsade på mig regnstället när morgonrusningen (som blev den lugnaste hittills) för jag såg minsann att det vräkte ner ute på gårdsplanen. Så svängde jag ut på vägen vid lilla grinden istället, alltså kom jag aldrig in på själva gårdsplanen, och inte regnade det där. Jag har gått bredvid regnet hela promenaden, men så är jag och vädergudarna polare från förr 😀
    Ha en skön helg!

  4. Bajstunna? Uäck!!!! Är det kustjägargymnasiet dottern börjat på? 😉 Här är det inte sånt tokeri under nollningen, men väl en massa fylla och slagsmål och många som kommer till fältet där det hela försiggår med endast ett syfte: att mucka gräl och spöa upp så många som möjligt. Läser i lokaltidningens nätupplaga att det var riktigt stökigt igår kväll därute, trots att vädret var som det var. Jag är så glad att 17 höll sig hemma! Och nästa fredag är han hemma och putsar skor och ska gå upp vid fyratiden lördag morgon för en militärisk helhelg som ställer krav på att man är i tiptop-form. Så, peppar peppar, har vi överlevt nollandet även det här året.

  5. Kylan har visst haft hela Sverige i sitt grepp hela veckan men jag tror att du lyckats blidka vädergudarna för idag är det riktigt varmt och solen lyser.
    Ja, det är inte lätt att vara förälder alla gånger. Som tur är så verkar inte någon av de linjer som tjejerna går på vara intresserade av insparkar. De har bara pluggat den gågna vecka och jag imponeras av hur mycket de vuxit mentalt sedan de lämnade hemmet för tre veckor sedan. Men de är fortfarande saknade av mig.
    Ha en trevlig söndag, kram!

  6. Nej, det är det inte! Men en del förvirrade elever i årskurs 3 har en märklig uppfattning om vad som är roligt. Tack och lov har våra ungdomar varit så förnuftiga att de har deltigit i harmlösa övningar som att förga håret med karamellfärg och liknande. Tramserierna har de avstått från och yngsta fröken avstod från allt!

Kommentera

