Ny metod

Standard

Det är jobbigt med tonåringar som är ute och härjar på nätterna. Som förälder vill man sova, men man (iaf jag) kan inte koppla av riktigt förrän hela flocken är samlad under samma tak igen.

Ikväll är det nollparty för alla gymnasier i hela stan. 17 har precis gett sig iväg på sin mammas cykel (”den är mycket bättre att cykla på än min”), med stränga förhållningsorder att vara hemma senast klockan ett. Det är med blandade känslor jag släpper iväg honom – det som oroar mig är människor han möter och vad han kan hamna i om någon t ex skulle reta upp sig på hans rakade huvud. 17 är så långt från rasist man kan komma, det vet han, jag, hans kompisar och hans lärare. Men inte människor han möter. Vi hade ett allvarligt samtal idag om vikten av att inte iklä sig kamo-mönstrade shorts till kvällen och att aldrig, aldrig. aldrig gå ensam utan alltid se till att ha minst en kompis med sig. Man måste vara lite street-smart, helt enkelt. 17 verkade ta till sig vad jag sa, jag blev iaf inte avfärdad med ”jaja, det är lugnt…”.

Sedan ska vi testa en ny metod som förhoppningsvis kan göra att vi, hans stackars föräldrar, kan koppla av och få lite sömn. Vi har ställt en väckarklocka som börjar ringa 10 minuter över 1. Om 17 är hemma i tid stänger han av den innan den börjar ringa, allt är frid och fröjd, vi behöver inte ligga vakna och vänta och vi vet att vi blir väckta om han inte kommer hem. Jag fick tipset av en rutinerad pappa på jobbet med numera vuxna barn och tänkte att jaa…varför inte? Klarar ungdomarna dessutom att navigera in i mörkret och stänga av väckarklockan så har man ju ett kvitto på att de är i hyfsad kondition…..Vi får väl testa och se om det funkar.

Men väckarklockan hjälper ju inte mot det som kan inträffa på kvällen. Hu ja……små barn, små bekymmer – stora barn, stora bekymmer.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. I don’t know Prudie…sounds too good to be true! tur är, att jag får kolla på alla misstag du gör, innan jag gör dem! Du ligger ju 4 år före mig! Good night! Sleep tight!

  2. Ja man kan undra när man ska sluta oroa sig. För någonstans långt där inne finns den, oron. Trots att man insett att de är stora och man inget kan göra. Jag har ALLTID mobilen och med. I fall om att de behöver nå mig.
    Du ska se att det går bra! Sov gott och kram!

  3. Det där med väckarklockan var en toppengrej, den skall jag faktiskt tipsa dotra med, nu är 14-åringen inte ute så sent, men det kan vara bra att veta.
    Kramizzzz

  4. Dina tankar skulle kunna vara mina! Precis så är det att vara tonårsförälder. På torsdag ska yngsta fröken på gymnasieinspark och jag vet hur det går till! Men kompsens mamma ska hämta denna gång. Vi brukar turas om vilket är praktiskt!

  5. Well, det är så det är ”små barn små bekymmer”. Fast på nåt sätt så är TV, tidningar och fikapauser översvämmade av småbarnsföräldrar som dissekerar hur jobbigt allt är med småbarn, dagis, fritis osv … Men sen då? Då, när det gäller liv och död står man där alldeles själv i ett vacuum. Att diskutera fyllor, sex, oönskade graviditeter, rädslan för könssjukdomar, HIV etc är enligt min erfa. inte lika rumsrent … Eller är jag kanske lite ”överkänslig” *ler snett*

Kommentera

