Aj!

Standard

Något kändes inte som vanligt när jag vaknade i morse. Upptäckte att det var stumt från ländryggen och neråt, en bit ner mot knäna. Det kändes nästan som när en arm eller en fot sover, fast det pirrade inte. Efter en varm dusch kändes det bättre. Lite stelt på förmiddagen och när det var dags för veckans andra pass på gymmet tog jag det lite lugnt med övningar som belastar ryggen. Det kändes rätt OK.

På eftermiddagen sved det till ordentligt och nu har jag ont och är ungefär lika rörlig som en betongmur. Inte kul! Kärleken tittade på mig med en medlidande blick som också innehöll lite ”nu-får-du-se hur-eländigt-jag-brukar-ha-det” när jag kravlade mig in i bilen. Och sedan talade han om för mig att det är så det känns att ha ryggskott. Ha! Jag har minsann haft ryggskott förut (1982 när jag halkade i duschen i studentlägenheten) och vem av oss är det egentligen som har fött två barn? Jag bara undrar 🙂

Jag vet inte riktigt vad det hela beror på – en teori är att jag lastade på lite för mycket vikt i maskinen som tränar bålrotation häromsistens i gymmet. Den maskinen är lurig – man känner inte att man tar i för mycket när man håller på, men för tunga vikter där straffar sig efteråt. Det finns hur många småmuskler som helst i ländryggen som kan ta stryk.

Sedan ska jag avslöja att det kostade på att skriva det här inlägget – min grundinställning till kroppsliga krämpor är ”låtsas inte om det så går det över – inget blir roligare för att man gnäller”. Men jag jobbar på att kunna säga högt att jag har ont någonstans. Och jag tror att det lyckades idag 😉

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Stackare! Ryggen är ganska knepig av sig. Man kan ju vakna med ryggskott och inte ha en aning om hur man fick det! Men som sagt, du är en tapper kvinna som fött två barn så det ska nog gå vägen! Ta det försiktigt bara och överskatta inte din förmåga!
    Hoppas det känns bättre i morgon!

  2. Det där låter inte kul, du får vara rädd om stackars kroppen.
    Jag säger som du sa till mig – gnälla bör man annars dör man. 😉
    Mitt hår bidde kastanjerött, det är den färgen jag alltid kört med.
    Kram 🙂

  3. Aj aj aj! Inget bra alls. Det är fruktansvärt att ha ont i ryggen, det vet jag eftersom jag har en som strular konstant. Ta det lugnt med träningsmaskinerna, det är lätt att överbelasta i dem.
    Ha det så bra! Förresten låt kärleken din massera lite, det kan göra gott ibland.

  4. Uj uj, det låter inte bra, lite massage kan nog inte skada och kanske något gott att dricka, det brukar ibland gör susen. Försök nu att hamna skönt i sängen så att du får några timmars sömn så får vi hoppas att den eländiga ryggen är bättre imorgon!!!
    Kramizzz

  5. Kommer ihåg när våra yngsta var i blöjåldern båda två och jag hade så ont i ryggen att jag kröp…maken bjöd på en Whiskey och vips så var jag uppe på benen igen 🙂

  6. Lät inget vidare Pruddelutt! Hoppas att det går över snabbt. Gjorde en liknande grej på gymet själv för ett tag sen och det var allt annat än skönt. Jag har en tendens att testa mig själv lite för mycket och ibland inte så genomtänkt heller. Men med lite vila så gick det tillbaka.
    Krya på dig!

  7. Ojoj, illa, illa 😦 …! Tycker dock att det låter bra att du tar tillfället i akt och faktiskt talar om att du har ont 🙂 ! Instämmer därför med Leo. Bara du inte blir som min mor, för då tar krämp-pladdret aldrig slut 😉 !

    Krya på dig nurå!

Kommentera

