Voffo gör de på detta viset?

Standard

På andra sidan gatan hemma hos oss finns en ganska liten, kommunal gräsmatta. I förra veckan började det dyka upp jordhögar, betongfundament och något som såg ut som en blivande lyktstolpe på gräsmattan. Den här veckan kom grävskopan. Nu ser det lilla området ut som ett inferno. Det verkar som man har tänkt sig att bl. a. sätta upp en lyktstolpe mitt på gräsmattan. Och då undrar man ju genast varför då?????

Igår kväll började en hemsk misstanke på att slå rot i huvudet. Tänk om kommunen har tänkt sig att göra en återvinningsstation där? Skulle inte förvåna mig ett dugg. Det finns en del som skulle kunna tala för det. Nämligen:

  • Vi har inte fått någon information om vad som är på gång. Det brukar man inte få när det handlar om impopulära åtgärder.
  • Gatan är smal och försedd med avsmalningar för att få ner hastigheten. Det finns nämligen ett dagis strax efter kommunens lilla gräsplätt och det är trångt och bitvis väldigt skymd sikt. Det utgör väl inget hinder för att trafiken ska få öka markant på den lilla gatstumpen?
  • Fastighetsägare som inte vill ha en återvinningsstation på andra sidan häcken är kända som en särskilt gnällig och trångsynt sort som inte tänker på miljön.

Bara tanken på att kanske sitta och titta på ett gäng containrar för returpapper när vi sitter ute och fikar på baksidan gör mig trött. Och jag ser inte fram emot att ta hand om allt skräp som sannolikt kommer att blåsa in till oss eftersom många medmänniskor är så lata att de bara ställer sitt avfall utanför containern. Hur kul är det?

Så fort jag ser några gubbs som är där och gräver ska jag fråga vad de håller på med. Men hittills har det inte varit någon aktivitet där varken på morgnarna när jag åker iväg eller på eftermiddagarna när jag kommer hem.

Fortsättning lär följa…. 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Är man inte skyldig att informera de kringboende om man ska uppföra en återvinningsstation? Verkar i alla fall något skumt… På vår lilla gata dök det upp skyltar om parkeringsförbud och de hamnade i princip inne i trädgårdarna! Ser gräsligt illa ut! Hoppas det blir något vackrare hos er…

  2. Får kommungubbarna verkligen göra på det sättet? Hur kul är det att bo granne med en återvinningsstation. Inte alls antar jag!
    Inte ens din kommun kan få göra precis som den vill eller är det precis som i ”Liftarens guide till Galaxen” där det funnits meddelanden om detta upp under en längre period. Det är bara det att ingen vetat om det. 😉

Kommentera

