Oroande

Standard

När jag kom nerför backen på cykeln och såg vårt hus en bit bort märkte jag genast att något såg konstigt ut. Det hängde en massa tvätt på tork på baksidan. Hur har det gått till? 15 har börjat skolan idag, Kärleken och jag själv har varit på våra jobb, endast pressvecksentusiasten och tillika skoputsfreaket 17 har varit hemma på dagtid.

Det var mycket riktigt 17 som sorterat upp all sin tvätt från sin landslagsvistelse, tagit hand om resten av tvättunnan och sedan satt igång att tvätta. Den ena maskinen efter den andra.

Jag tackade så mycket för insatsen. ”Äh…det var väl inget, det skulle ju ändå tvättas. Lika bra att få det gjort. Och jag har ju typ varit hemma hela dagen och du har ju jobbat”. Gulp….den förvånade modern svalde en klump i halsen, blinkade frenetiskt för att få bort något skräp i ögonvrån 😉 harklade sig och sa något i stil med ”jamen tack i alla fall, det var jättebra jobbat”.

Och nu börjar jag på att bli riktigt orolig 😉 Har ungen ändrat sig beträffande skolan i Stockholm och gör sig beredd att flyga ut? Eller kommer han att avslöja något ännu värre missöde än det han redan erkänt – att han slarvat bort en av sin pappas skräddarsydda vita skjortor – eller är det bara så att han blivit väldigt stor och vuxen över sommaren? Jag menar, han tvättade ju t o m 15:s kläder utan att ens överväga att lägga dem åt sidan. 15 – som inte kan lägga in osten i kylskåpet om man ber henne röja upp efter frukosten, ”för jag har inte ätit någon ost”.

Tänk om vi lämnade honom på fel ställe för tre veckor sedan? Det kanske var en hushållsskola han hamnade på? Lite oroande är det allt….. 😀

Tvätt

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Hade detta gällt vår son hade jag anat oråd på studs! Undrat om han behövde låna pengar… Min första tanke hade inte varit att han höll på att bli vuxen men det blir ju faktiskt de flesta tonåringar;-)) Det visar i och för sig att man kan om man vill!

  2. Vad roligt! Han verkar ha blivit stor din son 17.
    Vem vet de fick kanske lite av hushållsskolans tankar insprängt i det han var iväg på under tre veckor. 😉
    Hoppas att du fått en bra fortsättning av dagen!

  3. Det är nog så, att han håller på att bli vuxen. Ja, jag tror på det. Mina grabbar sköter hela husets tvätt, viker den i prydliga högar och sorterar. Det är bara att vänja sig 😉
    Sen kan han ju ha haft hemlängtan! Då är det gott att få göra något för sina nära och kära, eller hur?

  4. Vilket underbart inlägg och vilka härliga ungar du har. Dels så håller han säkert på att bli vuxen på allvar och så tror jag nog att det var en liten kärleksförklaring till sin kära mamma!!!
    Kramizzz

  5. Ja kära nån, visst kan man bli förvånad i kvadrat men tror nog också det kan vara en släng av tacksamhet att vara hemma trots allt. =) Eller? *S* Det visar sig väl med tiden skulle jag tro. Den där kommentaren som 15 slänger ut sig är en vanlig som även jag hört av mina…hmmm… men de brukar i alla fall ta bort det de själva ätit på. Önskar dig en skön dag och att du får många fina stunder *kraam*

  6. Vad härligt! Jag tror att han klivit upp ett steg på evolutionstrappan – närmat sig vuxenheten. Min erfa är att det sker i språng. Hoppas i a f att det inte fanns någon listig ”baktanke” utan att han helt enkelt börjar lyfta tonårsblicken från den egna naveln. Förr eller senare kommer vi ju alla dit 🙂

  7. Det är bara att gratulera.
    När frun i våras tvingade vår äldsta (15) att tvätta sina kläder då hon vägrat lägga dem i tvätten i tid stod hon i tvättstugan och sorterade sina EGNA kläder med hjälp av en klädhängare. Att ta med händerna var helt uteslutet. Det är ju äckligt!
    Undrar hur hon skulle gjort med våra andras kläder…

Kommentera

