Bondens Marknad

Standard

Äntligen! Idag var det premiär för Bondens Marknad. Något att se fram emot nu på lördagarna – startskottet gick idag och det hela går av stapeln varje lördag fram till slutet av september.

Det är så mysigt att strosa runt och titta på grönsaker och blommor, smaka på ostkaka och strutskorv, lukta på kryddörter och fundera på om man inte ska köpa lite undergörande ringblomssalva trots allt 🙂 Idag hade jag sällskap av 15 som, naturligtvis, hade kameran med sig. Här kommer ett litet smakprov:

Idag kom vi hem med vackra blommor och några påsar dinkelbiscotti. Potatis blir det nästa gång, sparris- och mandel-, säkert också tomater, äpplen och gröna, vita och svarta bönor. Funderar också på att beställa ett lamm. Jag gjorde det för något år sedan och det var riktigt, riktigt bra. Levererades dessutom styckat enligt mitt önskemål (inklusive färs), vacuumförpackat och märkt. Det var bara att stoppa in i frysen – enklare blir det inte! Och lammstek med mycket vitlök och potatisgratäng är inte dumt.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Varför har vi inte det här?? undrar jag, läser på Googlar på Bondens marknad och finner att det genomförs på 14 platser i landet, men inte på Gotland, det hade ju varit kul.
    Underbara bilder! Hon är duktig och gillar blommor förstår jag om jag ska lita på motiven.
    ha en fortsatt skön kväll!

  2. Vad trevligt! Jag blev sugen på att gå på Bondens marknad också. Det var länge sedan jag var på Östermalm och tittade vad bönderna odlat. Men det går fler tåg eftersom de har markand fram till mitten av oktober. Fina bilder 15 tagit från marknaden.

  3. Åhh!Jag blir så avundsjuk, jag älskar sånt. Pratade faktiskt om det helgen. Nåt sånt finns inte på Gotland. Inga saluhallar och onga stora grönsaksmarknade med blomor och allt. Kramar!

  4. Åh jag blev nästan hungrig när jag läste – fast jag nyss åt frukost. Lamm …mmm.. kan vara SÅÅ gott. Var lamm-vägrare tills för bara några år sedan, men efter ett besök på en får-farm då vi fick smaka på en ljuvlig måltid är jag lamm-frälst. 😀

Kommentera

