Pizzaångest

Standard

Kampen mot semesterkilona verkar vara en betydligt allvarligare kamp än vad jag någonsin föreställt mig. Uppenbarligen sätter den djupa spår i mitt inre….

Vaknade med ett ryck när klockan ringde i morse. Jag var ångestfylld och djupt olycklig, det kändes inte bra alls. Hela veckan har ju gått så bra och jag har känt mig så taggad och redo för krafttag mot rödvins- och tsatzikimagen. Var det verkligen nödvändigt att förstöra nästan en veckas jobb då? Bara så där? Jag drog en djup suck, tittade runt lite och började på att fundera. Det är något som inte stämmer.

Jag ligger i sängen, klockan är strax efter halv sju på fredagmorgonen. Kärleken ligger bredvid och sover – utan att snarka! Vad jag minns kröp jag ner i sängen strax före elva igår och läste en stund innan jag tappade boken. Då hade jag inte ätit någon pizza. Nu – nästan sju timmar senare har jag hunnit sova en hel natt och klämma i mig en pizza? Känner lite på tänderna med tungan – inget ostklet. Sväljer lite försiktigt – ingen oregano som killar i halsen. Känner lite försiktigt på magen – spärrballong? Näe….Kan jag ha drömt?

Jag blev bjuden på en fantastisk pizza, bakad i vedeldad stenugn, fylld med färska tomater och mozzarella, toppad med parmaskinka, färskriven parmesan och en rejäl driva ruccola. Den om hade bakat pizzan alldeles själv var minsann min käre make! Och han överräckte den med ett stort leende och ett glas rödvin. Scary….Undrar just var han fick stenugnen ifrån? Och hur bar han sig åt för att baka ut degen – han som får ett hysteriskt utbrott om en deg kletar bara lite, litegrann? Dessutom är Kärleken en genomsnäll människa, han skulle aldrig drömma om att sabba för mig genom att bjuda på pizza på det där sättet. Jag bestämde mig för att jag måste ha drömt, men det krävdes en del inre resonemang för att komma dit.

Har du någon förklaring MärtaGreta? Jag kanske inte vill skiljas från semesterkilona?

Näe – saltgruvan väntar, bäst att ta itu med dagens begivenheter. Och det blir garanterat inte pizza till lunch 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Då har vi ett par saker gemensamt. Jag försöker gå ner i vikt efter graviditeten. Jag har aldrig någonsin drömt så våldsamt om mat som nu. Smaker, lukter, alla sorters mat som jag får äta hur mycket jag vill av. Bästa drömmen så är jag i en liten godisbutik med bara lösviktsgodis och jag får plocka hur mycket jag vill…
    Skit också.
    😉

  2. Pizza är ju rena önskedrömmen för smaklökarna men inte för dieten! Fall inte heller för frestelsen att laga Lejonets delikata efterrätt för då går det åt skogen med vågen!
    Trevlig kväll!

  3. Hu vilken jobbig dröm. Helt sanslöst hur man kan drömma. Nog för att pizza är gott, men oftast så blir man ju så otroligt mätt. Ikväll har vi ätit lax i ugn och jag åt rejält med mat, men blev så där lagom skönt mätt. Kramizzzz

Kommentera

