Semesterfixering?

Standard

I morgon börjar allvaret igen. Eller allvar och allvar, förresten……jag ser det mera som ett gästspel i en annan verklighet. Ska kolla e-posten, räkna in kollegorna och skvallra lite med rumskompisen. Allvarligare än så blir det nog inte. Jag tror inte att jag släpper ut Mrs Structure ur jalusiskåpet imorgon….jag ska ju bara jobba onsdag-torsdag den här veckan, så hon kan lika gärna stanna där inne ett tag till 😉

I förra veckan noterade jag att nättidningarna var fulla av artiklar i stil med ”Deprimerad inför jobbstarten på måndag?”, ”Så här gör du för att klara att gå tillbaka till jobbet” och ”Lider du av det dåliga semestervädret?”. Och så drog jag mig till minnes alla artiklar som fanns innan semesterperioden ”Så här orkar du med semestern”, ”Fem tips för en semester där du inte stressar ihjäl dig”, ”Vad gör jag med alla lata tonåringar som vänder på dygnet” och ”Måste jag ta emot hela släkten i sommarstugan varje sommar?”.

Hur är  det egentligen? Vi måste ha tips och råd för att vi ska orka med att ha semester. När vi väl har semester ska alla vara lyckliga, vädret ska vara fint och vi ska hinna med allt det vi inte hunnit under våren och dessutom umgås med hela släkten. Så ska vi tillbaka till jobbet – och då behöver vi peppas för att vi inte ska däcka ihop totalt. Varför är vi så fixerade vi några futtiga veckor – då ALLT ska hända, fixas, upplevas och ställas till rätta?

Skulle vi inte kunna göra lite av allt det där som ska hinnas på semestern under resten av året? Och vore det inte en god idé att kanske ta lite ledigt under resten av året också? Så att inte all ledig tid fixeras till de där veckorna juli? Visst – här uppe i norr behöver vi vara lediga under den ljusa delen av året. Men kanske måste man inte ta all ledighet då? En förlängd helg på hösten är ju också avkoppling.

Lite ostrukturerade tankar – men jag tycker att det känns så fel när något som ska vara vila och rekreation blir ett stressmoment.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

2 responses »

  1. ostrukturerat vettigt får jag lov att säga… hösten blir vääääldigt lång om man inte har lite ledighet kvar att ta av…Ha det!

Kommentera

