Mångalningen

Standard

Hallååååå!!! Var är ni allihop? Ingen mer som är vaken så här dags? Klockan har ju passerat halv sex!!!

Jag hade väl inte heller tänkt att vara vaken vid denna okristliga timme – jag har ju trots allt fortfarande semester – men det är inte alltid det blir som man har tänkt sig….Fullmånen har precis kulminerat – vilket har märkts på den Varulv jag delar sovrum med. Mycket att göra på nätterna har det varit den senaste tiden. Och i natt – när det borde vara på tillbakagång – har det varit riktigt svettigt 😉

Kärleken förvandlas alltså till varulv eller mångalning eller nåt när det är fullmåne. Då drömmer han. Och temat i drömmarna är alltid det samma: Ett odjur av något slag attackerar någon eller några i familjen och Kärleken måste vara hjälte och rädda oss från den hemska besten. Det kan vara en vattenorm som simmar efter oss när vi snorklar eller en leopard som kommer farande från ingenstans när någon av oss öppnar garderobsdörren. Kärleken är en mycket lugn och sansad man som hellre löser konflikter verbalt än tar till knytnävarna – men när de här bestarna anfaller blir det helt plötsligt hårda tag. Det bjuds på karatesparkar, knytnävsslag och ett och annat vilt tjut.

Halv fem vaknade jag av att det var stor aktivitet bredvid mig – det sparkades och viftades och utstöttes en del märkliga ljud. Jag skakade liv i mångalningen och fick då höra att – håll i er nu – hela familjen blivit attackerad av en hoppande mördarmussla Vi såg några märkliga, hoppande musslor på Öresundsakvariet i förra veckan, så det var ju inte så svårt att räkna ut var den inspirationen kom från….

Kärleken somnade om. Han sov gott. Det hördes, om man säger så….Jag var däremot klarvaken. Kroppen var trött och ville sova, men hjärnan hade redan satt igång att förbereda dagens arbete – 17 kommer hem från Skåne, det ska städas i förrådet, måste bestämma meny till i morgon kväll osv etc….Funderade en stund på om jag skulle utnyttja mångalningen sexuellt. Men kom på att det nog inte vore så lyckat. Alla kvinnor vet ju hur en mans hjärna funkar…..och om man till det lägger det man lärde sig om Pavlovs hundar i skolan så är ju risken stor att det hela blir ett inlärt mönster: Snarkning = hon väcker mig och det blir rajtan tajtan. Jag la ner det projektet 🙂

Efter tre kvart gav jag upp. Tog mitt täcke och min kudde, nappade till mig Stieg Larssons ”Män som hatar kvinnor” och vandrade iväg. Det blir nog inte mera sömn idag, så jag kan lika gärna passa på att läsa lite innan jag ska ta itu med dagens begivenheter. Och om jag någon gång får tid så ska jag skriva Den Stora Romanen. ”Kvinnor som hatar snarkande män”. Det kanske skulle kunna bli en antologi av något slag. Någon som vill vara med? 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Jo jag e vaken nu. Men klockan har ju hunnit bli sju. He he, det rimmade. Vilken hjälte, mördarmussla?! Han ska nog inte se så mycket action filmer i framtiden. 😉 Kram och ha en solig dag trots det tidiga uppvaknandet.

  2. Jag är på din antologi. Snarkande män kan få mig som är en fredlig, ickevåldsutövande människa att ta till vapen (om än endast i form av kuddar).

  3. Mycket att göra på nätterna fick mig att undra. Bra att du förklarade. 😉

    Hoppande mördarmussla. Jag skrattar ihjäl mig!!
    Tack för ett glatt skratt.
    Ha det så gott.
    Kramar 🙂

  4. Nu var det ett tag sedan jag var uppe några timmar vid gryningen. Ja, inte är det lätt att ligga stilla då man drömmer att familjen jagas av en hoppande mördarmussla, då är det bäst att rusa till undsättning. 😉 Jag har precis börjat läsa Harry Potter och Fenixorden, har också upptäckt att jag redan läst denna 1000 sidor tjocka bok men kommer inte ihåg vad som händer. Så det är bara att läsa den igen. Sedan kan jag se filmen.
    Ha en skön dag!

  5. Vid ett tillfälle hade Husse en gräslig mardröm. Han grabbade tag i sänglampan, skärmen trillande av i farten och med en lampfot i handen for han upp och ställde sig i sängen. Framför sig svingade han lampan som ett vapen! Då var det dags att väcka honom! Vi skrattar gott åt det fortfarande men för säkerhets skull har vi en väggfast lampa numera!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  6. Men herregud människa! BETTSKENA! Exet slutade helt att snarka när han fått sin. Jisses så tyst det blev. Och lugnt. Annars var han mångalning varje natt oavsett måne.

  7. Jag är gärna med i den kommande bok, känner att jag har mycket kött på benen i det aktuella ämnet, jag menar vi har ju kamperat några årtionden tillsammans guben och jag.
    Sen är det sant som du säger, man ska akta sig så de inte tar vissa saker för givet *skrattar glatt*!!!!
    Kramizzzz

Kommentera

