Ett ryck av huslighet

Standard

Klockan är strax före halv elva på förmiddagen och jag har precis lagt sista handen vid kvällens middag. En form med inkokt lax i en lag som innehåller färsk ingefära och citron står och ryker av på diskbänken för att skickas vidare in i kylskåpet om en stund. Tänkte servera den med nykokt färskpotatis och en gräddfilssås fylld av klorofyll 😉 dvs persilja, dill, körvel och vad jag nu kan hitta på för något som härjar fritt därute på baksidan av huset – men jag tror att jag hoppar över lavendeln just den här gången!

Jag tycker att det är kul att laga mat (surprised? hihi….) och har jag tid finner jag ett stort nöje i en hel del ”tidsödande” småpill – handskära potatis till Janssons Frestelse, göra egna kroppkakor, baka pasta, trilla köttbullar, lägga in gurka, koka marmelad, köra långkok…..jag stressar ner, skapar och kreerar och känner mig väldigt kreativ när jag går i köket med en kökshandduk slängande i byxlinningen och en smaksked i ena handen.
Vi har väl alla något område där vi är kreativa och skapande och eftersom jag inte syr, målar, snickrar, handarbetar, dekorerar hemmet eller odlar i trädgården och dessutom har livslångt förbud på att närma mig en verktygslåda, så är det ju kul att jag kan få skapa någonstans – utan att det blir katstrofala följder för andra människor, materiella skador och stora påfrestningar på hushållsekonomin 🙂

Sedan är det ju väldigt smutt att bara fixa ett potatiskok när det är dags för middag. Husmodern har talat 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

22 responses »

  1. Jag tykte mig skönja en cliff-hanger där. ”livslångt förbud på att närma mig en verktygslåda”. Finns det någon ypperligt pinsam situation som ligger till grund för detta förbud och som du (inte) känner för att utveckla? 😉

  2. Upplys oss gärna om varför du har ett livslångt förbud mot att använda dig av verktygslådan. Det låter spännande att få höra den historien.
    Själv hanterar jag de flesta verktygen i verktygslådan med proffesionellt handlag 😉 nästan i varjefall.
    Ha det så bra!

  3. Visst är det roligt att laga mat speciellt när man har mer tid för det…jag tillhör den skaran som gör långkok så som ärtsoppa själv skulle inte kunna tänka mig att köpa det på burk… Ha det!! Kramis

  4. Jag älskar att laga mat och baka! Det är hur avkopplande som helst! Känner jag mig lite stressad och behöver varva ner brukar det bli en omgång av familjens favoritmuffins!
    Vi ska också ha lax men det blir vanlig laxfilé med romsås… Inte dumt alls!
    Kram!

  5. Middag runt 18.30 hade jag tänkt mig….fast det jäkla geléet på laxen stelnar inte. Så jag läste det finstilta på gelatinpaketet och det är helt i sin ordning. Färsk ingefära innehåller ett enzym som gör att gelatin inte stelnar. Så det var nog ett dåligt utprovat recept jag hittade…..Ack och ve, vad är det svärfar har sagt om internet…bara en massa tvivelaktig information och recept på bomber 😀

  6. Jag gillar också att laga mat och att baka, som tur är så har jag då mycket hjälp av assistenten, både vid matlagning och bakning, annars skulle det inte fungera. Bullar b akas det inte så ofta här, om inte barnen är här och sätter fart, däremot olika goda mjuka kakor etc.
    Sen har jag blivit mer och mer modig när det gäller att testa nya kryddor och maträtter, det har jag dotra att tacka för!!!!
    Kramizzzz

  7. Det låter betryggande! Och skulle farbror Gösta smita med så kan vi alltid utrusta honom med pannlampa och låta honom döda maskrosor med inenhållet i burken. Det håller honom garanterat sysselsatt. Länge…..

  8. Jag kommer inte… (se min blogg) så vet du varför. Och kycklingar äter inte jag. Till skillnad från Farbror Gösta så är kött inget för mig. Fisk går bra. Men nu ska jag ta potatisen av spisen… Vi höres! Puss på dig.

Kommentera

