Får jag några blommor?

Standard

15 ringde från konfalägret idag. Glad och sprallig och samtidigt lite ledsen över att lägret börjar på att gå mot sitt slut. Men som hon så riktigt konstaterade sist vi pratades vid: ”Jag måste ju åka hem härifrån så jag kan åka bort igen på lördag”. Då drar nämligen både hon och 17 till Skåne och det megastora lägret Scout 2007.

Nåväl – idag hade 15 lite funderingar inför morgondagens konfirmation. Det var lite saker som skulle tas med och lite funderingar som behövde luftas. Och sedan utspann sig följande samtal:

15: Får jag några blommor i morgon på konfirmationen?
Mamma: Nja, det vet jag inte. Det har jag faktiskt inte tänkt på…..
15: Men jag tycker det är så fint med blommor. Kan jag inte få det?
Mamma: Jo det är klart att du kan. Men kan vi inte göra så att du får en blombukett när du kommer hem? Du vet, blommorna kanske blir lite skadade när vi ska transportera dem fram och tillbaka och sedan brukar blommor inte trivas så bra i en varm bil.
15: Ja det har du rätt i. Men det blir bra, vi gör så! Fast…kan jag inte få EN ros i morgon? Jag skulle så gärna vilja ha det…det skulle kännas så…….ja…….vuxet på nå’t sätt….

Lite full i skratt blir man ju 🙂 Men det är klart att konfirmanden ska få en blomsterkvast om hon vill ha det….Och en ros i morgon när vi är klara i kyrkan. Jag tjuvstartar här:

Rosor

Sedan är det ju himla bra att hon törs tala om hur hon vill ha det…..så att det inte blir fel när det är hennes dag 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Bra att veta vad som gäller! Flickorna fick rundbundna rosenbuketter vid kyrkan men sonen fick sin först hemma. Vi hade ju nära så båda delarna gick bra. Det var inte så väldigt många som hade blommor faktiskt, men förekom det var det mest den äldre generationen!
    Hoppas 15 blir nöjd med sin dag i morgon.
    Ha det så trevligt!

  2. Petite Bleue: Ska se om det finns nån blå i butiken, inte omöjligt….
    Jag kan inte minnas att det var så många som fick blommor för två år sedan på 17:s konfa…men killar kan ju också få lite blommor tycker jag!

  3. Gud så gulligt! *ler* Håller med, så bra att hon berättar vad hon vill så att det blir ”rätt” istället för tonårstruligt fel. Kram

  4. Det var inga blommor vid Katarinas konfirmation men sederna är säkert olika över landet. Men visst är det trevligt att få överäcka en bukett som gratulation. Jag hoppas att ni får tur med vädret idag, för visst förknippar man konfirmation med sol och en härlig värme.
    Ha en trevlig dag, kram!

Kommentera

