Anständig klädsel

Standard

Till helgen är det dags för 15:s konfirmation. Jag tvingade således ut 17 på stan idag – med uppdrag att köpa ”anständiga kläder” till lillasysters konfa.
17 äger en mörk kostym som han gärna använder och faktiskt klär väldigt bra i. Men han tyckte att det kändes lite varmt och svettigt med kostymen nu i juli (fast ser man till väderprognosen så kanske det inte vore helt fel). Alltså skulle det inhandlas något annat. Till saken hör också att lillasyster har bett storebror att tillsammans med gudmor hålla sin hand över lillasysters huvud när prästen välsignar konfirmanderna och önskar dem lycka och välgång i livet. Det är ett uppdrag som förpliktar och då måste man se lite proper ut 🙂 Shoppingdags således.

Jag bjöd 17 på lunch på stan innan han gav sig ut på sin shoppingrunda, erbjöd mig att följa med – 17 avböjde men bad mig att vara standby på telefon. Vi enades om att en snygg skjorta, en ny t-shirt under den och ett par knäkorta brallor kunde vara ett bra upplägg.
Eftermiddagen rullade på och 17 ringde. Oavbrutet, kändes det som 🙂

  • Kan jag ha kamofärgade shorts? Näe -det är inte så lyckat i kyrkan. Vi sa ju svart?
  • Nu har jag köpt en svart skjorta med röda och vita streck på. Kan jag ha gröna shorts till det? Näe – det blir nog inte så bra, försök hitta något svart eller samma röda som i strecken skulle ju kunna funka.
  • Jag har hittat en röd t-shirt med en döskalle på – den kan jag ha under skjortan va? Näe – inga döskallar i kyrkan!
  • Det finns inga svarta byxor någonstans – jag har varit överallt…Har du varit på H&M? Näe, just det….Har du varit på Jack&Jones? Näe, just det…Har du varit på Joy och MQ? Näe, de har jag ju glömt….

Det blev ett par svarta knäkorta linnebyxor från Joy och en vit, v-ringad t-shirt under skjortan. Det blir så bra så!

17 konstaterade att det där med färger inte är så lätt – mycket enklare med mörk kostym eller uniform. Eller svarta jeans och svart t-shirt som är hans normala klädsel. Då har man inte så mycket att fundera på 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Gissa varför vissa män trivs med att hålla sig till kostym! Kan varieras i det oändliga med olika skjortor och slipsar. Praktiskt som bara den! Får se vad sonen har tänkt sig på vår konfirmation…

  2. Ja kära nån. De ska var så ”självständiga” men är ju så osäkra. Skönt att 17 hittade nåt till slut. =) Kät fint! Önskar dig en fin vecka och helg. *kraam*

  3. Tänk att alla män,både unga och gamla verkar behöva en kvinnas råd i klädfrågor. 😉 Ha en underbar onsdag. Kram!

  4. Det där lät ju riktigt stiligt, en himlans tur att man kan rådfråga sin mamma vad gäller färger och dylikt. Det är inte lätt alla gånger hi hi.
    Kramizzzz

  5. Hehehe, tycker nog 17 visade oerhört god smak 😉 ! Döskallar är ju faktiskt helt rätt i en kyrka, det vet väl alla som nån gång varit inne i nån domkyrka eller nån klosterkyrka från tidig medeltid 😀 !

Kommentera

