Lugna gatan

Standard

Det var riktigt stillsamt i saltgruvan idag. Till förmiddagsfikat var vi sju vilsna själar som underhöll varandra i ett hörn av det ganska stora fikarummet. Till eftermiddagen hade två fallit ifrån, så då var vi bara fem….Och nästa vecka blir det väl ännu lugnare. Jag och dammråttorna, typ 🙂

Det är lugnt och tyst, nästan lite VÄL tyst…Men jag har fått undan en del och känner att jag har kvar ett och annat att lägga händerna på under resten av veckan också. Det är tur – för sitter man sysslolös går tiden väldigt långsamt. Men jag har ganska rymligt samvete, kommer lite senare på morgnarna och är inte helt noga med att sitta kvar to the bitter end. Allt för att varva ner….

Idag slog det mig hur otroligt skönt det är att kunna gå ner i varv innan det är dags för semester. I mitt förra liv var det en omöjlighet – då körde jag i 120 knyck till jag var tvungen att gå hem, sent på sista fredagen innan semestern. Det hände att jag hade något litet jobb med mig hem som bara var tvunget att bli färdigt och dessutom var jag tvungen att vara tillgänglig på mobil hela semestern.
Så – sönderstressad med andan i halsen började jag min semester, kunde inte riktigt koppla av någon gång under de få veckor jag var ledig, jobbade emellanåt när något viktigt hände och kom sedan tillbaka, tröttare än jag var innan ledigheten och kastade mig in i hetluften igen. Är det undra på att man ”väggar” under de förutsättningarna?

Tack och lov att jag lärt mig att sätta gränser och ta kommandot över mitt liv! Nu kan jag trappa ner innan semestern och när den väl kommer går jag hem och är ledig, verkligen ledig. Mrs Structure får stanna i jalusiskåpet på jobbet och vad hon gör där vet jag inte riktigt, men hon tar säkert semester på något sätt därinne, hon också 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Låter som ”Tio små negerpojkar” i fikarummet! Men visst är det viktigt att kunna varva ner. Innan jag bytte yrke hade jag det precis som du men numera, utan att ha gått in i väggen, så ser jag till mig själv först och främst. Inte så lätt alltid och jag har några sjukskrivna arbetskamrater men vem tackar dem? Ingen!

  2. Visst, det ÄR så skönt om man kan klara av att trappa ned inför semestern – och få betalt för det! Jag har också i tidigare jobb och liv kört på genom att stressa som en galning på övertid och sedan betalt priset varje semester genom att ligga lam- och utslagen minst en vecka i början av min ledighet. Skönt att den tiden är förbi, synd att jag ägnade så många år åt att ha det så!

  3. Härligt det låter…att kunna ta kommandot över sitt liv så där.
    Jag har inga problem med det men jag vet ju att du haft det och jag menar att det måste kännas härligt för dig.
    Ha det Bäst!

  4. Faller med lätthet in i kören av stämmor 🙂 ! Förstår rätt väl vad du menar, tror jag, eftersom även jag har börjat lära mig det där med gränssättning i och med arbetsträningen. Mycket bra träning, vill jag lova!

    Sen blir det förstås tuffare tag när arbetsträningen väl är avslutad, för jag har ju ingen anställning att falla tillbaka på utan ska stå till arbetsmarknadens förfogande… Men den dagen den sorgen, typ 🙂 .

    Ha en fortsatt go jobbvecka!

Kommentera

