Hönspappa

Standard

17 har varit på vift i helgen. Han har, för egna hopgnetade slantar, tagit bussen till Göteborg, bott hos en kompis och tillsammans med denne besökt Metaltown – en hårdrocksfestival i Frihamnen med sisådär 20 000 besökare.

17 åkte buss till Göteborg i fredags och torsdagens ”sista måltid” med föräldrarna var en intressant tillställning 😉 Jag litar fullständigt på 17, han är en lugn, sansad och klok ung man. Det som däremot kan göra mig lite skakis är situationer han kan hamna i – idioter han kan möta som retar sig på hans rakade huvud, t.ex. Klart att det känns lite skakigt att släppa ut honom i stora, vida världen – men ungen fyller 18 nästa gång och han är dessutom van att resa och kan ta hand om sig själv. Man måste ju släppa iväg honom! Och förresten kan det ju hända olyckor en helt vanlig dag när man åker hem från skolan också – det fick vi vara med om i vintras när 17 fick en buss på foten.

Någon som däremot INTE var lugn var 17:s pappa. Förmaningarna stod som spön i backen vid middagsbordet – det var ingen hejd på allt 17 skulle komma i håg, akta sig för och tänka på. Till sist var jag tvungen att ingripa för att få ett stopp på det hela. ”Pappa har något slags inre tvång att förmana dig” sa jag till 17. ”Det är inte det att han inte litar på dig. Men jag tror att han kommer ihåg hur det var när han var i din ålder…..men nu tror jag att du har fattat budskapet, eller hur?”

Kärlekens förmaningstal kom av sig. 17 tittade storögt på sin pappa och sa ”Det där sista skulle jag VÄLDIGT gärna vilja höra mera om. Vad menade mamma med det, egentligen”? Vi bytte raskt samtalsämne.

17 åkte iväg till Göteborg, han har haft det jättebra, jag har precis hämtat hem honom från fjärrbussterminalen. I bilen hem frågade 17 hur vår helg varit. ”Jotack” sa jag. ”Vi har tapetserat 15:s rum och det har gått jättebra, vi är nästan klara”. ”Har pappa varit väldigt orolig?” undrade 17, ”han är ju en riktig hönspappa emellanåt”. ”Nädå, out of sight, out of mind, vet du. Det har faktiskt gått ganska bra”. 17 funderade en stund ”Fast jag skulle ju gärna vilja veta vad pappa höll på med när han var ung och vacker” sa 17 och flinade. ”Det ska jag berätta för dig en annan gång” sa jag glatt. ”När jag behöver ha en hållhake på pappa”. Vi fnissade lite i bästa samförstånd och åkte vidare hemåt.

Hönspappa 🙂 Ja, det kanske ligger något i det….Fast jag kan allt oroa mig jag med emellanåt….

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Haha, visst är det härligt ibland att säga A men inte B.
    Kul att grabben hade kul om man så säger.
    Kram 🙂

  2. Hmm.. jag minns när jag var 15 och vi smet i väg på en Ålands resa…oj,oj vad oroliga jag hade varit om jag hade varit mamma åt mig själv ;-). Skönt att det finns ungdommar som är förståndiga oxå. Kramar!

  3. Själv cyklade jag till grannstaden (ca 2 mil) och tog hål i öronen när jag var elva år!
    Men tänk på vänner att oro handlar innerst inne om omtanke och inget annat!
    Kram!

  4. Skönt att höra att det finns män också som är hönsiga. Hoppas att 17 fick en skön och trevlig helg i Göteborg och på Metaltown. Kul att höra att det finns de som måste spara ihop till olika saker själv, precis som en annan fick göra.
    Önskar dig en trevlig start på veckan.

Kommentera

