En nation bebodd av sluskar?

Standard

I veckan har det utbrutit en vild debatt på insändarsidan i vårt lokalblad. Det började med att signaturen ”Nyinflyttad morfar” ondgjorde sig över bristen på stil hos stadens invånare. Man borde kunna vänta sig mer av invånarna i en universitetsstad, tyckte morfar. Äldre herrar med knotiga ben ska inte tillåtas att visa sig på stan i kortbyxor. Damer med tatuering är total sett en styggelse och om de dessutom visar tatueringarna är det riktigt, riktigt illa.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Morfar har fått både mothugg och heja-rop. Själv har jag mest läst och fnissat – och förvånats över att folk orkar hetsa upp sig 🙂
Men klädfrågan och svenskarnas brist på stil är tydligen en fråga som sysselsätter fler personer än morfar. I morse var  Mats Gellerfelt, kulturskribent på SvD, gäst i nyhetsmorgon på TV 4, för att prata om just semestersvenskens brist på stil. Och han anser att shorts på vuxna människor borde förbjudas – möter han en vuxen medmänniska iförd shorts frågar han alltid när bussen går. ”Vilken buss?” blir ju det solklara svaret från medmänniskan. ”Till kollot” svarar den alltid like välklädde kulturskribenten då. Birkenstocksandaler ska också förbjudas och om man ska envisas med att bära t-shirt ska den vara ny – absolut inte urtvättad och välanvänd.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt 😉 Är för dagen iförd väl använda, ljusblå jeans (välsittande, hela och rena) och en skjorta Kärleken kasserade för flera år sedan (även den hel och ren). Dessutom tassar jag runt barfota. Är det OK? Jag tänkte åka ut ett litet ärende till ett närbeläget köpcentrum om en liten stund – kommer jag att störa mina medmänniskor i den outfiten? Måste jag byta till något mer köpcentrumsanpassat? Man vill ju inte riskera att bli klassad som en slusk om man skulle råka möta morfar eller rentav kulturskribenten (fast den risken bedömer jag som obefintlig).

Någon som kan hjälpa mig 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Ja, men vore det inte trevligt, om vi alla blev ett propert och stereotypt folk? Jag har ingen tatuering, jag går antingen i korta shorts eller kort kjol, och jag är ju 43 år, snacka om att jag är en slusk!!! Vanliga t-shirts är jag dock inte förtjust i, men det är en smaksak, du, åk du på affären, bejaka slusken inom dig, och jag ger mig fasen på att kulturskribenten som jag redan förträngt namnet på, har hemska fobier, ett mycket komplicerat och inskränkt inre. Det får vi hoppas stannar hos honom och en och annan morfar, så vårt svenska folk fortsätter vara egna och unika. Jag blir också fascinerad över att man orkar engagera sig i sådana frågor, det är otrevligt när människor i affären luktar illa, men om de har ett hål i tröjan, korta byxor och skurgums- eller gubbsknän, det skiner (som mormor alltid sa istället för skiter) jag blanka fan i.

  2. En gång besökte jag Beverly Hills och gick in i en fin affär. Plötsligt dök det upp en gubbe i shorts, gammal t’shirt, solglasögon. han var orakad och såg för jävlig ut. Personalen följde honom noga, men gjorde ingenting. Efteråt fick jag veta att en del av de rikaste människorna i Beverly Hills har det som sport att klä sig så ut för att se om det blir en reaktion. Och blir det, så blir det en dyr affär!

  3. OMG. Vem behöver böcker, verkligheten överträffar ständigt dikten…. Så tokigt av mig då *ler ironiskt* att försöka jobba med mitt inre när det ändå främst verkar vara det yttre som räknas. Eller…

  4. Herregud, har folk inte betydligt allvarligare saker att ta upp på agendan. Låt gå för morfar men att debattera det på hög nivå gör mig förbannad.
    Det är sommar ev. 3 månader om året i Sverige, snälla låt mig få klä av mig lite kläder då och vädra kroppen.
    🙂
    Ha det gott.
    Kram 🙂

  5. Oj vad folk har det jobbigt. 😉 Jag ligger helpyrt till hos morfar eftersom jag har en , nej två tatueringar. Och vem bestämmer vad som är snyggt eller fult kan man ju undra? Ha en riktigt trevlig kväll, med eller utan sluskiga kläder 😉 Kramar!

  6. Woops, här kommer en kommentar från en slusk till!!!! och inte nog med det, jag är gift med en slusk också. Vi har nämnligen varit i stan på Hamnfesten idag och guben min hade shorts och tillråga på allt en fläck med målarfärg!!!! Själv hade jag 3/4 byxor som var uppkavlade och barfota i sandaler. Huuuuuur kan en mormor och morfar gå omkring på detta viset??????
    Huuuuuuuuuur orkar människor bry sig?????
    Kramizzzzzz och yeepee för shorts, blekta jeans!!!!!!

  7. Skrattar gott åt detta.
    Stackars morfar, ahn kanske borde köpa skygglappar eller fly till fjällen på sommaren! Men har vi inte viktigare saker att ägna oss åt än att spana in de plagg våra medmänniskor bär, då är det illa.
    Fast för att vara på den säkra sidan kanske du skulle ha bytt herrskjortan mot en dammodell……hihi
    Ha en trivsam söndag och ta på dig det som känns skönt just idag.
    Kram

  8. Att människor orka bry sig. Jag fattar inte!
    Varför lägga tid på något så oväsentligt i synnerhet nu på sommaren. Då vill man bara kasta av sig kläderna och gå runt i shorts och linne, barfota eller i sandaler av något slag.
    Det viktiga är väl att man är hel och ren, eller??
    Gå du i det du trivs i strunta i vad alla andra säger. Njut av livet den korta stunden vi har här. Surgubbar/gummor kan gå och tjura men mig kan de inte påverka. Jag orkar inte lägga energi på att vara som alla andra vill att jag ska. Jag är som jag är gilla det eller strunta i det 😉
    Ha en skön dag!

  9. Det enda jag har problem med är svettiga bara överkroppar på stan. Detta ser man oftast under varma sommardagar av män i 50+ som har en tendens att spankulera omkring i bara shorts.
    Urk

Kommentera

