Skura tältpinnar

Standard

Nu blåser det så där våldsamt därute igen. Är det någon mer än jag som tycker att det har blåst ovanligt mycket den här våren/sommaren?

Jag vet inte riktigt hur det gick till – men den första femdagarsveckan på länge går mot sitt slut. Och den har svischat förbi den också, spelar tydligen ingen roll om det är tre, fyra eller fem dagar att jobba. Tiden rusar iväg.

Idag ska jag gå och skicka ett paket till 15 som är på konfaläger. Nej, nej, inga fler skor. Men däremot godis och en ny tandborste. Hon ringde igår och rapporterade att hajken hade avlöpt utan problem – trots vädret. De hade haft jättekul! ”Och gissa vad jag har haft på fötterna hela veckan då? Gummistövlar!”. Kul att hon har lärt sig nå’t…….När vårt samtal gick mot sitt slut sa jag något  i stil med att nu skulle de väl iaf få vila sig lite efter alla strapatser. ”Men mamma! VET inte du vad man måste göra när man har varit på hajk? Då måste man ta hand om all utrustning. Så nu ska jag gå och skura tältpinnar. Hej då” kvittrade 15 och avslutade samtalet.
Jag refererade samtalet för 17 senare på kvällen. Han skakade sakta på huvudet ”Nu blir jag riktigt orolig. När, någonsin, har 15 glatt och villigt skurat tältpinnar, eller hängt tält på tork eller diskat trangiakök?” Jag förklarade att det kanske, möjligtvis skulle kunna bero på frånvaron av storebror och föräldrar. ”Fast en del saker måste man ju göra, oavsett vem som säger till”, sa den för stunden odrägligt kloke och vuxne storebrodern. Och gick in i sitt rum och tog hand om den senaste veckans disk som belamrade skrivbordet, fönsterbänken och golvet. Om någon hade sagt till? Jo, lite hade man väl andats om det. Kanske…..

Mot saltgruvan – bäst att få det avklarat så att det kan bli helg snart 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Härligt att läsa att 15-åringen trivs på sin hajk, en väldigt nyttig erfarenhet och visst, jag tror säkert att det är lättare när inte föräldrarna är i närheten. Måste nog säga att jag tycker att det är tur att det är så, upplevde samma sak med våra barn, hemma undrade man om de över huvud taget skulle kunna ta hand om ett eget hem och när de väl fick ett hem……………..måste erkänna att det finns inte mycket att klaga på!!!!
    Kramizzzzzz till en härlig fredag!!

  2. Jag har fortfarande inte vant mig vid bloggens nya utseende. Missförstå mig inte, den är fin, men den är svindlande lik en grekisk dito och varje gång jag kommer in på din sida tror jag att jag har hamnat på deras… 🙂
    Kram på dig. Stor fredagskram.

  3. Plötligt är det ok för ungdomarna att göra saker som att säda och fixa tältpinnar när de är på läger. Det brukar vara ett gott tecken på att de vet hur man ska bete si ute i världen och har snappat upp ett och annat av föräldrarnas förmaningar!

    Visst har det blåst mycket! Tycker det är halv storm titt som tätt!
    Ha en fin fredag!
    Kram

  4. jag tycker din blogg ser riktigt fin ut! bättre än tidigare. Gillar t.ex. kategorierna. På tal om 15…jag har upplevt något liknande hemma. Dottern vill gärna kamma hästar och kamma hundar, men inte vår hund, av någon mystisk anledning…hon kan också tänka sig att promenera med någon annans hund…men inte vår! gräset är väl grönare på andra sidan…

  5. Skönt att höra att det är fler än vi som hittar berg av disk på ungarnas rum. Jag förstår inte hur det hamnar där för det är ju ingen som bär dit det – allra minst ungarna själva (om man får tro dem) 🙂
    Diska trangia och hänga upp tält har jag gjort många gånger (och visst är det tråkigt men nödvändigt) men att diska tältpinnar? Det har jag varken gjort eller hört talat om…

  6. Jo tältpinnarna hade väl blivit lite geggiga efter allt regnande i veckan…
    Jag hoppar också högt efter designbytet och tror att jag har kommit fel först! Men nu har jag ju bytt en gång – så vem vet, det kan ju bli en gång till 🙂
    Ska se om jag kan fixa någon lite personligare bild i min header. Den som finns där nu är väldigt fin (sa hon som har tagit den, hihi…) men jag skulle vilja ha något mera personligt….

Kommentera

