Allt går igen

Standard

Allt går igen i cykler. Det som är inne idag vill du inte använda i morgon, men i övermorgon är det helt OK igen.

Vårt lilla hus är byggt på 1950-talet. Att skrapa tapeter här innebär en tidsresa genom kommunalgrå 60-talstapeter, stormönstrade medaljongtapeter i brunt/orange/grönt från 70-talet, vävtapeter från 80-talet och sist, men inte minst, den praktiska glasfiberduken som det bara är att klistra upp och sedan måla i någon käck färg. Varför inte skrikorange eller grisrosa? Jo – det fanns den varianten här när vi flyttade in.
Vi har bott i huset i 19 år, så nu finns det inte så mycket överraskningar kvar när vi tapetserar om. Lite trist 🙂

Igår hämtade vi de nya tapeterna till 15:s rum – det passar ju bra att jobba med det när hon inte är hemma. Bort med en gul tapet och bård i terracotta, blått och grönt. Upp med en – jo, det är sant – ljust kommunalgrå variant med stiliserade vita blommor. Hennes nya rum ska gå i vitt och grått med svarta och röda accenter.

Jag kommer fortfarande ihåg när jag fick nya tapeter i mitt rum hemma hos föräldrarna – ut åkte den kommunalgrå tapeten, in en stormönstrad i grönt och vitt. Då lovade jag mig själv att aldrig mera ha något grått på väggarna. Vis av skadan lovar jag nu inte att aldrig mera ha vävtapet, glasfiberväv eller medaljongtapeter i brunt/grönt/orange. Allt går ju igen……

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Det värsta är väl att få NER väven igen.
    Jag har bara drabbats av en sak som är värre och som absolut aldrig kommer upp på våra väggar: pappersstrukturtapet med träflis. Inte för att strukturtapeter inte kommer att gå igen utan för att det är HELT omöjliga att få ner igen!

  2. Ja, det är lustigt hur allt gammalt kommer igen… Förmodligen är det väl så att det måste gå ett bra tag innan man kan uppskatta vissa saker igen. En släkting till mig har inte gjort om på gästtoan på trettio år. Där sitter en rosa/guldfärgad medaljongtapet som är helt rätt just nu! Snygg? Inte helt fel…

  3. Det gäller att tänka fram och tapetsera /måla så att man kan ändra det lätt efter några år…wow, 19 år! 2 år mer än vi har varit gifta!

  4. Visst har man haft lite olika tapeter genom årens lopp, egentligen skulle man ha gjort en dokumentation, det hade varit roligt. Själv är jag supertrött på medaljonger fick nog av det en gång ti tiden. Döm om min förvåning när sonen tapetserade om i sin hall………………..det blev medaljonger!!!!! Ska jag vara riktigt ärlig så är det faktiskt jättesnyggt!!!
    Kramizzzz

  5. Här kan man också skala sig genom tidens gång.
    Vi skulle behöva göra om hela insidan men lusten tryter. Förklaringen kan vara att vi redan har renoverat två hus de senaste 15 åren. Känns inte lika roligt längre att hålla på.
    Den nya färgsättning som ni valt kan bli hur snygg som helst. Lycka till i arbetet säger jag och sätter på skygglapparna när jag tittar på mina egna väggar……..
    Kram

Kommentera

