Vild idé

Standard

En vild idé har spirat i min hjärna ett tag nu.

Jag skulle vilja skriva en bok.

Jag vet inte vad den skulle handla om eller vilken sorts bok det skulle vara. Men det skulle vara så roligt att göra ett försök! Tänk att få mejsla fram personerna i boken, studera bakgrundsfakta ingående, hitta på en huvudhistoria och de små, små sidospåren, väva in människor jag träffat och saker jag har upplevt. Få berätta och känna hur det hela tar form…JAG VILL!

Avslöjade mina drömmar för testosteronfalangen idag. Kärleken tyckte att jag skulle skriva någon satir av något slag – ”du är ju bra på häckla medmänniskor på bloggen” sa han och flinade. Lite senare kom han ångande och hade uppfunnit en huvudperson åt mig: Deckarhjältinnan Miss Prudie som löser avancerade brott med hjälp av internet och har vänner över hela världen. Det vore väl nåt?
17 tittade förvånat på mig och undrade om jag verkligen var seriös. ”Det är jag alltid” meddelade jag glatt. ”Ha ha” skrattade 17 rått. ”Låt mig tänka efter – så vitt jag kan minnas var du ganska seriös när vi skulle ta oss in i USA i höstas, men efter det……Näe, det undrar jag….”
Visst är det är kul med stöd från familjen 🙂

Men jag ska nog ta och klura lite på en huvudperson i sommar och se om jag kan fånga ner den personen på papper….så får vi väl se vad som händer sedan…..

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Kör på, det är värt att prova.
    Jag hade en liknande tanke för något år sedan, men jag la ner projektet då det bokstavligen knäckte min nattsömn. Problemet är nämligen motsvarande det jag har med studion – jag är kreativ nattetid, men har ett arbete att sköta dagtid. När inspirationen spirar (kring 23.30) springer man upp och sätter sig, tiden flyger iväg och man försöker vara effektiv men lik förbannat blir man sittade i allt mellan 2-4 timmar och när klockan sen ringer på morgonen…
    Det är ytterst sällan andan faller på vid mera lämpliga tider på dygnet och att gå upp och sätta sig efter något schema funkar inte…

Kommentera

