Passproblem

Standard

Läste i Aftonbladet om en tjej som är väldigt missnöjd med sitt passfoto. Och jag förstår henne så väl….

17 och jag skulle skaffa nya pass i höstas. Nya, fina pass med biometrisk information. På fotot i de nya passen får man inte skratta. Man ska se VÄLDIGT allvarlig ut – om man skrattar ändras nämligen vinklarna i ansiktet och den biometriska informationen naggas i kanten. Och då kanske det inte stämmer när man står där och vill komma in i ett annat land.

”Titta rakt fram, rätt in i kameran, le för guds skull inte och var stilla så till jag säger till” sa den hårt prövade poliskvinnan till 17 och hans mamma. Mamma var först ut. Förvånande nog gick det väldigt bra. Det blev en godkänd passbild direkt. Godkänd ur polisens synvinkel alltså…..Så var det 17:s tur. 17 är en stillsam, lugn och eftertänksam ung man. Han är inte känd för vilda känsloyttringar åt något håll. Att hålla sig allvarlig och titta in i en kamera borde alltså vara en baggis för  honom. Men inte. På de första två försöken exploderade 17 av skratt i samma ögonblick som kameran tog bilden. På tredje försöket lyckades det så.

”Du ser ut som en arabisk terrorist, mamma” konstaterade 17 när han fick se bilden. En mörkhårig gravallvarlig person med två svarta ögon råstirrade rakt in i kameran på fotot. Jag kände igen tröjan, så det borde ju vara jag på bilden. Men…….17 å sin sida såg ut som en glad hippie från Christiania i Köpenhamn, med sitt axellånga hår och ögonen fulla av återhållet asgarv.

Jag försökte få poliskvinnan att ta om bilderna. ”Vi ska åka till USA i höst, vi kommer aldrig att bli insläppta med de här passfotona”, försökte jag. Poliskvinnan blåvägrade, hon lät meddela, ytterst vänligt och korrekt, att bilderna höll toppklass, var fullt reglementsenliga och hon kunde lova, ja t o m försäkra att vi inte skulle få några som helst problem. I alla fall inte på grund av våra pass.
Jag vädjade till hennes moderskänslor ”Men tänk om 17 blir kvarhållen, tror du verkligen att de släpper in någon som ser ut som han kommer direkt från Woodstock? 17 kan ju inte sitta på flygplatsen till vi ska åka hem igen”. Det gick inte det heller.

Det gick alldeles utmärkt att ta sig in i USA, ingen lyfte på ett enda litet ögonbryn. Men jag hoppar fortfarande högt när jag ser mitt passfoto innan jag kommer ihåg att det faktiskt är jag på bilden. Och jag undrar hur det ska gå för 17 nu, när han är helt skallig, fast det biometriska lär väl inte ha ändrat på sig, förstås…..Men ändå….

Så Emma Lundin, här sitter två till som inte är helt nöjda med sina passfoton….

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. För ett tag sedan var det dags för mig att förnya mitt körkort och då skulle det ju tas ett nytt kort!!!! Jag fick liknande tillsägelser och jag kan ju bara konstatera att jag inte är nöjd med kortet och detta förbaskade kort använder man ju var och varannan dag, trist men sant!!!!
    Kramizzzz

  2. Hehe, sicken story 😀 !!! ”Arabisk terrorist” – du det kortet skulle jag vilja se. Kan du inte lägga ut det här i bloggen – snälla, snälla, snälla 😉 ?!? Gärna i kombination med den däringa woodstockare då förstås 😀 … Hehe, sicket par 😀 !

  3. Tänk va lustigt, jag har också konstaterat att jag liknar en terrorist, men kanske inte arabisk. BaderMeinhof kanske? eller IRA?

  4. Senast jag var på Systemet (vilket inte sker så ofta) fick jag av någon outgrundlig anledning visa leg. Jag ser knappast ut att vara i riskzonen för att vara under åldersgränsen så jag förstår inte varför. Oavsett så dök hon som en hök på körkortet och vägrade acceptera att detta skulle vara jag. Hon konstaterade högljutt över halva butiken att personen på bilden ser ut som en terrorist! 😦
    Är detta ett led i att sänka alkoholkonsumtionen i sverige, att håna kunderna?

  5. Ja.du…ska bli intressant att få se hur det blev mitt pass….*hehe** känner nog inte igen mig heller..*S* Önskar dig en skön helg! *kraam*

  6. Har också haft otur. När det var dags för att ta bild till ID-kortet gick jag på mastodontkur med cortison så ansiktet är som en rund ost. När det var dags för passet skedde något i trycket och ansiktet delades på hälften. Polisen var mycket förskräckt, (tror 17, det) och det hela fick göras om såklart. Men ändå… Två ansiktshalvor. Delad tvärs över…som en…ja, som en ost? Suck.

  7. Jodu, det är ungefär samma sak med körkortet. På mitt förra körkort såg det ut som om jag var försöktsutsläppt från Hinsan eller något liknande. Många i bekantskapskretsen ser ut som fån eller ufon på sin körkort.
    Men mitt nya körkort ser jag ganska normal ut.
    Undras varför det ska vara så svårt att få en bra foto till pass, körkort med mera?

  8. Jisses, är det inte praktiskt om man är lik sig själv på kortet? Jag tog nytt för körkort för sju år sen, och även pass då, och jag är mig lik. Det vore ju hemskt om man som Tankspridd inte är igenkänlig!
    Och kan bara hålla med, du skriver väldigt bra!
    kram

Kommentera

