Lite ångest har jag nog…..

Standard

Fredag kväll. Skolavslutning. 17 cyklade precis iväg till den stora utomhusfesten i den stora parken. Och här sitter jag och har ångest.

Man måste ju släppa kidsen hemifrån. Självklart. Men hela veckan som gått har vi matats med artiklar i lokalpressen om hur ungdomsfylleriet ökat katastrofalt, direktrapportering från Tillnyktringsenheten på det stora sjukhuset och allt som följer i fotspåren på för många ungdomar och för mycket alkohol på samma ställe – jag behöver nog inte lämna fler exempel. Men artiklarna i sig gör ju att man som förälder blir lite lätt skärrad…..

Nu är det ordning och reda med 17. Han är inte ute och svänger sina lurviga särskilt ofta. Vi har också en uppgörelse med honom som innehåller ingredienser som fri övningskörning och gratis körkort om han avstår från allt vad droger heter. Så den biten är jag faktiskt inte så bekymrad över, för 17 är trygg i sig själv och faller inte för grupptryck. Utan det är väl mera vad han kan hamna i, som oroar mig. Någon som retar sig på hans snaggade skalle, t.ex. Eller som vill ha en cigarett, något han inte kan bistå med eftersom han inte röker. En unge kan ju vara världens fredligaste och lugnaste typ i sig själv, men råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle…..

Vi såg till att mobilen var på innan 17 åkte hemifrån (han glömmer det ibland) och han har order om att lätta mot hemmet senast 23.30. Vi har lite tumme i ögat på honom eftersom han ska köra bil till Stockholm i morgon och det är faktiskt inte så dumt – för bilkörning är något han gillar skarpt.

Så nu ska jag försöka koppla av och ge mig hän – det blev ju helt plötsligt FREDAG 🙂 Lika bra att utnyttja tillfället….

Små barn, små bekymmer – stora barn, stora bekymmer. Så sant som det är sagt!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Ja, det är en konst att slappna av i såna situationer. Det blir nog lugnt ska du se, han verkar vara en lugn kille. Förra året tog min yngste studenten, han kom hem jättetidigt, för det var så mycket fylla på stan, inge trevligt, tyckte han och tog bussen hem, fast det var meningen att han skulle stanna i stan. Ha en skön kväll, det kan du nog unna dig.

  2. Du verkar vara en toppenmamma! All heder till dig. Att sonen är lugn och trygg i sig själv är ett stort bevis på det.

    Ha en skön dag idag.
    Kram 🙂

  3. Jag tror inte att du behöver vara orolig alls.. Men som sagt så är det ju så att man kan befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt. Det kan ju hända vem som helst tyvärr, spelar nog ingen roll att man är ungdom. Så ingen går säker på gatorna idagen samhälle.. Men idag är det underbart väder, så ha en underbar dag! Kramis,
    Ps/Se till att sonen kör lugnt till Stockholm idag!

  4. Jatg håller helt och hållet med om att din son verkar vara en stabil kille och där kan du som mamma sträcka på dig!!!!!!
    Men jag kan känna som du gör, man vet aldrig vad de kan råka ut för och detta följer nog med mig hela livet, hur gamla barnen än blir + att barnbarnen blir äldre och äldre och börjar vistas ute, huva, skulle vilja bli teskedsgumman och krypa ner någonstans där jag inte syns!!!!
    Kramizzzz

Kommentera

