Bland blommor och blader

Standard

Ojoj….jag har varit på trädgårdsaffären och köpt sommarblommor. Många blommor blev det. Det kostade en del. När jag skulle svinga plastkortet i kassan så började jag fundera på hur mycket betong jag skulle kunna få för motsvarande summa. Sannolikt en hel del 🙂

Nu har jag grävt och planterat och haft mig i värmen. Och det blev väl hyfsat bra. Men nu återstår den stora utmaningen – eländet ska vattnas oxå. Dessutom sannolikt en hel del i det medelhavsklimat vi har nu. Just vattningen har jag lite svårt med…jag glömmer helt enkelt bort det. Tycker att det var igår jag vattnade. Och när blommorna ligger utsmetade över krukkanten och jag räknar baklänges så brukar jag komma fram till att det nog inte var igår jag vattnade. Och inte i förrgår heller…

Håll er för skratt nu alla trädgårdsgalningar därute…..men betongfreaken Prudie har en liten fråga till er. Vad är det här för grönsak som växer upp lite här och var?

ogräs

Jag menar alltså den ljusgröna saken med långa, smala blad i bildens mitt. Det kommer en hel del i olika storlekar och de fanns inte förra sommaren. Jag vet inte om det är ett ogräs eller om det är något som ska vara där. Eller om det rentav är något annat mystiskt. Är det kanske något som bäst bekämpas med betong? Lilla mamma var här en stund på eftermiddagen och hon hade inte en aning, hon heller….

Någon som vet?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Det lät skönt det där att pyssla i trädgården.

    Jag säger som min mamma, vänta tills växten blommar så ser du vad det är. Det är ju mycket som fröar sig.
    Själv satt jag och funderade på om det är mjölkört (rallarros) det blir rosa blommor på dom.

    Jag avvaktar… (fnissar)

    Nej inte min kisse. Hon är 10 år och en svartvit liten sötnos. Ska nog lägga in en bild på henne nångång.

    Jag smälter bort, längtar till svala kvällen.
    Kram 🙂

  2. Jo, jag har också snuddat vid tanken på rallarros, dessutom sitter det ”ormspott” här och var på kvistarna. Men än syns inga blommor, så det är väl bara att vänta och se gissar jag….

  3. Jag springer genast ut och doftar lite…..

    Näe, om jag gnider ett blad mellan fingrarna så doftar det bara ”grönt” inget citruksaktigt…

    Men då kanske det inte är något välkänt mördarogräs iaf… 🙂

  4. Spännande och se vad det blir för vackert av denna gröna växt!!!!
    Vi får väl hjälpas åt här på bloggen att påminna dig om att du ska vattna *skrattar*!!
    Kramizzz

  5. Ja jag har ju också tänkt rallarros – men jag kunde inte förstå var den skulle komma ifrån i så fall! Men nu vet jag ju – tack, tack! Jag återkommer när blommorna kommer så får vi se 🙂

  6. Pingback: Ingen rallarros….tror jag…. « Pruddelutt här och nu

Kommentera

