800 grader

Standard

Varför åka till utomlands när vi har tropisk värme här? Just i mitt lilla hörn av världen fattas dock havet – så det skulle väl vara för det då. Men man ska inte klaga! Det är ju det här vi suktat och längtat efter hela långa vintern.

Har nu överlevt en natt i något som närmast kan liknas en bakugn – dvs vårt sovrum. Det hjälpte inte att vi öppnade fönstret, det var varmt ändå. Och det var helt och hållet vårt eget (läs Kärlekens) fel.

15:s bästa kompis konfirmerades igår och vi var bjudna till kyrkan och sedan på middag på kvällen. Kärleken hade stängt av värmepumpen (som även kan köras som luftkonditionering) på dagen och när vi sedan skulle iväg på kvällen blev det lite bråttom, så värmepumpen blev inte igångsatt igen.

Vi hade en trevlig kväll med god mat, prat och skratt, vin, blindprovning av whisky – vi satt ute hela kvällen i medelhavsvärmen. Underbart! Framåt midnatt vandrade vi iväg hemåt. Och kom hem till ett hus som stått helt igenbommat, utan någon som helst ventilation, i åtta timmar. Det var lite varmt….”Oj då”, sa Kärleken, ”jag glömde visst att trycka på knappen”. ”Du gjorde visst det ja”, sa jag medan jag kämpade för att hitta lite syre. Vi körde korsdrag en stund, men så fort vi stängde altandörren var det lika varmt och syrefattigt igen.

”Om du snarkar i natt slår jag ihjäl dig”, väste jag till Kärleken när vi krupit till kojs. ”Det är om möjligt ÄNNU varmare i arbetsrummet, jag vägrar att flytta in dit”. Han snarkande inte.
Jag njöt något alldeles ofantligt när hans klocka ringde strax efter halv åtta i morse och han fick ta på sig grön fältuniform med basker samt marschkängor inkl. knälånga yllestrumpor. 17 var redan uppe, med nyputsade kängor och nyrakat huvud. ” Kom igen nu då pappa, klockan är mycket”. Själv låg jag kvar i sängen ända till jag hörde ytterdörren slå igen efter testosteronfalangen. Temperaturen inomhus var nog nere i 550 grader då, ungefär….

15 och jag tänker ha en lugn och skön dag med mycket kall dricka och shorts och kortärmat. Inte en marschkänga så långt ögat når 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Anar jag en viss skadeglädje, (skratt)?
    Men det är gräsligt att försöka sova i ett rum som är hett. Vi har dessutom skorstensmuren som passerar genom sovrummet och effekten blir katastrofal. Men varmvatten behövs så det är bara att krypa ner och hoppas på att man tuppar av, om inte annat så p.g.a. värmechock.
    Ha nu en skön dag i solen, kram!

  2. Uh, det där låter bekant. Min lägenhet är som en bakugn för tillfället.Bor dessutom i ett kvarter fullt med restauranger och därpå följande klientel som lever rövare hela natten. Mmm. Inte mycket till skönhetssömn alltså. Er gårdagkväll lät dock trevlig. Blindprovning? Hur gick det? Träffade du rätt?
    Ha en fin söndag…

  3. Skadeglad – jag???? Näe….absolut inte *harkelhostharkel*

    Blindprovnngen gick inget vidare…får väl skylla på värmen och vinet till maten….Kärleken satte Bowmore iaf, men lyckades inte pricka in att det var Surf.

  4. Jag HATAR varma sovrum, det är gräsligt! Som tur är är vi utrustade med en iskall gillestuga i kåken och dit ner brukar jag gå när hettan är för extrem. Hoppas ni haft en trevlig söndag/kram!

  5. Jag kan inte sova om det är för varmt, vi har ofta korsdrag när vi skall sova, utav någon underlig anledning så är just vårt sovrum så ini vassen varmt!!!!
    Förra sommaren hade vi en fläkt därinne, kanske läge att ta fram den igen!!!
    Kramizzzz

Kommentera

