Mrs Structure och Prudie

Standard

Egentligen är jag två personer – Mrs Structure och Prudie.

Mrs Structure finns på jobbet. Hon är seriös, analytisk, strukturerad och ordningssam. Mrs Structure planerar det hon ska göra och håller alltid utlovade leveransdatum, förutsatt att motparten håller sin del av överenskommelsen. Mrs Structure sköter alltid sina åtaganden, kanske inte alltid med ett stort leende på läpparna, men utlovade uppdrag genomförs alltid.
Mrs Structure slår aldrig knut på sig själv för att rädda andra som inte kan planera sin tid lika bra som hon. Ett av hennes motton är ”väljer man att vara dörrmatta blir man trampad på”.
Mrs Structure passar också alltid tider, skriver månadsrapport och reseräkningar i tid och lägger alltid in frånvaromeddelande i sin mailbox när hon är på tjänsteresa.
Mrs Structure är känd som en allmänt klok person och säger alltid ifrån när hon tycker att något är fel eller när något inte fungerar. Och hur konstigt det än kan låta så har Mrs Structure humor, kan uppföra sig lite halvvilt ibland och är tämligen snabb i repliken.

Någonstans på vägen mellan jobbet och bostaden försvinner Mrs Structure. Då tar Prudie över. Prudie är för all del ganska ordningssam också. Hon betalar alltid räkningar i tid, t. ex. Men annars är det väl lite si och så med ordningssamheten. Städa tycker Prudie är jättetrist….om hon inte kan få Kärleken eller någon av ungdomarna att göra en insats får det vara till hemmet gror igen, helt enkelt.
Prudie tycker om att vara att ute, men hon ligger hellre på studsmattan och löser världsproblemen tillsammans med 15 och 17 än hon fixar och donar i trädgården. Eller dricker ett glas vin och filosoferar i Kärlekens sällskap.
Om Prudie och Kärleken är ensamma hemma en helg satsar Prudie hellre på att ”odla relationen” än att hinna en massa måsten.
Prudie svarar inte i telefonen om hon inte känner för det. Är det något viktigt får väl den som ringde ringa igen.
Prudie tycker om att laga mat, men hon träffar lika gärna sina vänner över en hämtpizza om orken eller tiden tryter.

Innan jag blev sjuk (läs gärna min sida om stress till höger) var det Mrs Structure som styrde och regerade, både hemma och på jobbet. Och hon fick ett ganska stort utrymme eftersom Prudie inte var med på banan alls. Dessutom gömde Mrs Structure många av de lite mer vilda dragen i sin personlighet. Hon var väldigt seriös. Jämnt och ständigt. Prudie gör mycket sånt som Mrs Structure aldrig hade vågat drömma om på den tiden det var hon som regerade. Fast sedan Prudie kom in i bilden så har faktiskt Mrs Structure blivit mycket lättare att ha med att göra. En win-win-situation, alltså 🙂

När vi var borta förra helgen föll pratet en stund på orimliga arbetssituationer och knäppa chefer. Dagen efter frågade Kärleken mig varför jag inte hade sagt något om min cirkus på jobbet. ”Eftersom du inte sa något ville inte jag börja, jag tänke att du kanske inte ville prata om det” sa Kärleken. ”Näe, det var ingen fara”, sa jag. ”Jag tänkte bara inte på det då, det var borta ur huvudet på något vis”.

Och då slog det mig att jag verkligen har blivit två personer. Och att jag har blivit en fena på att stänga dörren om Mrs Structure och inte släppa ut henne förrän jag kommer till jobbet. Sedan är det kanske lite extremt att inte ens komma ihåg att man kan tillföra något eget i en diskussion, men just då tog jag det bara som ett hälsotecken.

Det har ju inte varit så kul på jobbet den här våren, men det är inget familjen har märkt så mycket av. Och eftersom Prudie gör att jag trivs så bra med min fritid så blir det på något vis lättare att vara Mrs Structure mellan 9 och 5….för Prudie finns ju där när jag kommer hem och hon gör (nästan) bara sånt hon vill och som hon tycker är kul.

Kärleken har alltid levt den här typen av dubbelliv. Tänk att det skulle ta mig nästan 25 år att lära mig det! Men vi är så glada för att jag äntligen gjorde det, Mrs Structure, Prudie, Kärleken och jag 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Det låter som du hittat den perfekta balansen Prudie…för det är väl inte Mrs Structure jag talar till nu?
    Jag känner av det där själv..här hemma kan det råda allmän oreda utan att jag tar i det i första taget men jag skulle aldrig tillåta mig att ha det så i mitt jobb..och tur är väl det! Sov gott och dröm sött nu…inget mer frigolit i öronen…ha ha..kram!

  2. Vilken härligt inlägg!!! Tror att det är väldigt viktigt att man kan stänga dörren efter sig när man lämnar arbetsplatsen. När jag arbetade hade jag lite svårt för detta, jag arbetade med barn och oftast så hade man episoder kvar i huvudet även på fritiden.
    Kramizzzzzz

  3. Egentligen är det ju inte helt ologiskt. Mrs Structure är så strukturerad att när klockan blir 9 trycker hon på ”off” knappen och låter Prudie gå hem. Alltså, strukturerat! Jag tror att min fru borde läsa ditt inlägg…

  4. Rolig text med inslag av allvar.
    När kommer boken?
    Kanske att Prudie skulle hälsa på en sväng på jobbet ibland. Någon timme i veckan eller så.
    Gillar Prudan mer än Mrs Structure som i min värld har dräkt, klackeskor och hornbågade glasögon.
    Prudan har mysbyxor, lägger upp fötterna på rumsbordet och skålar för det fria livet 😉

  5. Pruddan, underbart att höra att du lyckas hålla isär de där två. Jag har jobbat på det i flera år och känner igen mig mycket i det du skriver. Det låter som du lyckats mycket bra och för det tycker jag du ska unna dig en sketagod whisky i helgen. Blir glad och rörd av din text. Bamsekramar till er ”båda”! 🙂

  6. Lejonet: Se du till att hon läser. Och om inte annat kan jag ju förklara ett och annat verbalt vid tillfälle… 😉
    Pottan: Mrs Structure har excellerat i knytblus, pärlhalsband, kjol och kavaj…men det var länge sen….Tror att Prudie har haft ett gott inflytande på henne för nu är det mycket jeans och boots som gäller! jag vet inte riktigt när boken kommer – men den ska skrivas. Frågan är bara när!
    Lilla Blå: Japp- det blir en sketagod whisky i helgen. Ska se om jag kan gulla lite med Kärleken och förmå honom att dela med sig 2 cm av sin 21-åriga Glenfiddich Havana Reserve.
    Miss Terious: Tack, tack! Det var snällt sagt!

    Kramar till er alla från Mrs Structure och Prudie!!! 🙂

Kommentera

