Pliktverket kallar

Standard

17 börjar bli stor. Lång för sin ålder har han alltid varit, välformulerad i sitt tal också. Men i förra veckan hände något som fick gossens mor att verkligen inse att det faktiskt inte är en liten gosse som huserar i rummet innanför köket längre. Det är en MAN. Eller i varje fall en soon to be….

Ett vitt kuvert från Pliktverket är orsaken till detta uppvaknande. I år testar försvaret något nytt. Alla killar som fyller 18 nästa år får svara på ett gäng frågor om sig själva på internet. Från dessa svar väljs sedan de gossar ut som anses vara bäst lämpade och mest motiverade för militärtjänst. Men än är det inte klart. Den utvalda gruppen kallas sedan till mönstring och då sållas ytterligare ett gäng bort. Det hela påminner lite om en audition på en teater 😉

Märkligt nog kallade 17 in mamsen som support i detta företag. Tillsammans redogjorde vi för 17:s medicinska status (OK så när som på att vi inte vet ännu om olyckan i vintras förorsakat några bestående men), instämde i eller tog avstånd från uttalanden i stil med ”Ibland blir jag så arg så jag inte vet vad jag gör”, ”Jag har god kontakt med mina lärare” och ”Jag har svårt att hantera när en annan person tillrättavisar mig”. Därutöver redogjorde 17 för betyg, språkkunskaper, sin allmänna inställning till militärtjänst och om han har några speciella önskemål om vilken typ av utbildning han kan tänka sig. Om han passerar nålsögat. Allt medan mamsen stod bredvid och hejade på, med blandade känslor.

Pliktverket har kallat på 17. Snart är han en vuxen man. Var tog åren vägen?

Marsch

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Precis samma fråga ställer jag ofta. När de var små tyckte man att de inte kunde växa fort nog men nu är de redan stora!! Hur gick det till?
    Jag hoppas han blir antagen om det är något han känner att han vill göra. Det finns ju dem som helst vill slippa men de blir inkallade trots det.
    Ha en skön kväll, kram!

  2. Ja, det kan man verkligen fråga sig! Vi fick ett liknande kuvert men det blev frisedel med vändande post. Sonen som är rejält vältränad har astma och då passar man inte i försvaret. Synd, för han ville gärna göra lumpen!
    Ha en skön kväll du med!

  3. Ja du, åren rinner iväg, när jag ser på våra barnbarn så känner jag att ”jösses vart har åren tagit vägen”????
    Vår son fick inte göra militärtjänsten på grund av att han hade opererat en axel.
    Kramizzzzz

  4. 17 vill inget hellre än att få göra lumpen som musiksoldat i Arméns Musikkår – och det är ett betydligt värre nålsöga att ta sig igenom än att få mönstra. Han är redan strängt sysselsatt med att förbereda sig för provspelningen om ca två år – det är bara att heja på och hoppas – och hålla tummarna för att regeringen inte bestämmer sig för att lägga ner de värnpliktiga musikkårerna. Det var på tapeten för inte så länge sedan, men de klarade sig kvar den här gången. Skulle onekligen vara väldigt snöpligt om möjligheten försvinner när det är dags för 17 eftersom han suktat efter det sedan i 10årsåldern…..

  5. Men oj!
    Det där har jag helt förträngt.
    Ska min lilla bebis göra lumpen?
    Tyckte att det var alldeles nyss man själv sneglade på gossarna på I20.
    Jaja…en och annan efterfest har ju som sagts tidigare gått av stapeln där 😉
    Hoppas att du har det bra!

  6. Lumpen… En det tycker det är kul att göra den, andra ser fram emot tiden med fasa… Men något lär de sig där ivarje fall.. Sonen min fick frisedel.. Eller hamnade i reservtruppen… Med risk att bli inkallad. Han vill inte göra lumpen så han ljög dem nog fulla på pliktverket.. 🙂 Kramis och ha en fin dag!

Kommentera

