Imponerad!

Standard

Fullt ös hela dagen. Milt sagt.

Kärleken var uppe tidigt, militära aktiviteter större delen av dagen. Han kom hem på sena eftermiddagen med en mycket intressant ”baskerbränna”, dvs illröd i större delen av ansiktet och kritvit i pannan där baskern satt i vägen….

15 och jag har plockat undan, tvättat, dammsugit, städat lite i köket, sanerat hennes rum – sprungit som två förgiftade råttor större delen av dagen, alltså.
15 ska konfirmeras i sommar och innan dess ska hon ha klarat av åtta kyrkobesök. ”På kvällen får den late brått” är en ack så sann devis….15 har två gånger kvar i protokollet och nu är det 11 dagar kvar innan hon ska lämnas in på fyra veckors konfaläger. Vad göra? Helgmålsbönen framstod som ett klart vettigt alternativ.

Strax före halv sex skakade jag liv i Kärleken som låg och ”läste i sin bok” (han brukar säga det när han i själva verket planerar för en tupplur med sänglampan lysande i ansiktet. Det där har jag fortfarande, efter 26 år, inte förstått mig på.) ”Vakna, vi måste kommunicera” sa jag bryskt. ”Du får välja, antingen helgmålsbön med 15 eller också får du laga middag” sa jag rått, men en from förhoppning om att han skulle välja det mer andliga alternativet….Men icke! Han bestämde sig för att laga middag. OK då….Kärleken är ingen höjdare på att laga mat…..hans färdigheter vid spisen inskränker sig till trasiga pannkakor och Korv Stroganoff. Till nöds kan han också koka ett ägg eller två och fixa kaffe 😉 Så det var med skräckblandade steg 15 och jag tog en kvällspromenad till kyrkan.

Helgmålsbönen var inställd! Så det var bara att vandra hemåt igen…… Och döm om vår förvåning när vi kommer hem och inser att Kärleken har järnkoll på läget! Han lyckades svänga ihop grillade kycklingfiléer (som jag iofs hade lagt i marinad på eftermiddagen), klyftpotatis, tsatsiki, sallad, grillad aubergine och grillade champinjoner. Mums! När 15 och jag hämtat oss från chocken åt vi med god aptit….och konstaterade att det här får Herrn i huset gärna göra om någon mera gång. I morgon eller så….eller varför inte hela nästa vecka?

Nu ska vi strax titta på film. Vi ligger lite efter och därför ska vi ge oss på Pirates of the Caribbean 2, 15, Kärleken och jag. Måste bara fundera lite på vad jag ska göra med all tid jag kommer att få över nu när jag kan anförtro köket åt Kärleken…..

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Kanske göra något riktigt andligt som t ex att blogga lite mer:;-) Eller kanske gå på lie Whiskyprovningar, det är oxå andligt så det förslår. Ha en skön kväll å njut av all den lediga tid du kommer att få.Kram!

  2. Hoppsan……Vilket superb middag han fixade fram åt er. Du har inte honom till salu längre eller? Skulle behöva en kock just nu som kan trolla fram något gott till studenten.
    Hoppas dottern hinner med de kyrkobesök som saknas för att uppfylla kraven. Fast visst är det märkligt att allt sparas tills sista minuten.
    Ha en skön söndag.
    Kram

Kommentera

