Beröm eller smicker?

Standard

Det har ju varit lite motigt på jobbet ett tag nu.

Egentligen har jag världens roligaste jobb – jo, det är sant! Mina arbetsuppgifter är spännande och utmanande.  Jag jobbar inom ett område som passar mig som hand i handske, det finns hur mycket roligt och spännande som helst att ta tag i och jag har fortfarande saker att lära mig som gör att jag kan hitta nya utmaningar och utveckla jobbet ännu mer. Därtill kan jag lägga att jag jobbar under mycket fria former och med ett stort inslag av flexibilitet och eget ansvar. Låter väl helt OK – inte sant?

Av olika anledningar har det inte varit så kul på jobbet ett tag nu. Jag har tappat arbetslusten och tycker det mesta känns meningslöst – något som faktiskt inte hänt förut under alla år jag jobbat. Men här om dagen hände något som genast gjorde allt mycket lättare igen. Jag fick ett stort uppdrag som ska genomföras under hösten. Min uppdragsgivare sa något i stil med att ”det finns ju bara en person i Sverige som verkligen behärskar det här området – och det är du. Och sedan är du ju så otroligt duktig på att förmedla kunskap och information till andra”. Gissa om det kändes gott för någon som levt i ett vacuum ett par månader nu 🙂 Och inte nog med det – innan samma dag var slut var det en annan person som uttryckte något i stil med att ”jag gillar verkligen dig som person och jag har stor respekt för dina kunskaper – jag tror att du skulle vara en enorm tillgång för alla i det här projektet”. Yes – jag finns! Någon tycker att det jag gör är bra! Jag har svävat på små moln ett par dagar nu…

Och efteråt undrar jag ju hur lättflörtad man är egentligen – på en skala från 1 till 10….Gissar på ca 43…. Och var går egentligen gränsen mellan beröm och smicker?
Allvarligt talat så är det otroligt så mycket kraft det finns i orden. Och hur några få positiva ord sagda vid rätt tillfälle kan få en människa att se på både sig själv och andra på ett helt annat sätt. Och berömmet förvandlas till smicker den dag avsändaren inte menar det han eller hon säger, tror jag.

Jag brukar försöka peppa både mig själv och min omgivning, men det har jag varit lite dålig på ett tag nu, det ska erkännas. Men jag fick mig en tankeställare. Och lovar härmed att hitta tillbaka till mitt vanliga jag snarast och verkligen försöka sprida lite positiva vibbar omkring mig 🙂 Och det är ingen som helst risk att mina positiva vibbar kommer att tas för smicker. För jag är sjukligt ärlig….jag KAN helt enkelt inte säga något jag inte menar, skulle jag försöka blev jag avslöjad direkt genom mitt kroppsspråk. Så är det bara.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Helt säker på att du är bäst oxå. Men när man är så där i botten så räcker några vänliga ord så känns allt mycket bättre. Då spelar det inte så stor roll om det är smicker. Ha en bra kväll å sug på karamellen ordentligt. Kram!

  2. Känner också att min arbetslust inte är helt på topp. Är nästan lite uttråkad… Därför passar det bra att vi gör en del förändringar i vår organisation i höst. Jag behöver omväxling och det gör vi nog alla lite då och då!

  3. Grattis, vad roligt för dig, uppmuntran är alltid välkommet och att ge uppmuntran, det är ju väldigt roligt när man gör någon människa glad och stolt.
    Kramizzz

Kommentera

