På spaning på gymmet

Standard

Två gånger i veckan – oftast- tar jag min träningsväska vid lunchdags och går till gymmet, fem minuters promenad från jobbet. Trodde aldrig att jag skulle komma till en punkt när styrketränng faktiskt är ett behov…..Jag kan inte påstå att själva lyftandet i sig är särskilt roligt. Men det gör gott. Och då funkar det. Sedan har man fantastiska möjligheter att betraka sina medmänniskor i gymmet – och då menar jag inte att spana på snyggingar av det motsatta könet. Utan snarare att betrakta beteende. Hur folk bär sig åt. Och sedan fundera på varför de gör det. Min träningskompis och jag har fått många skratt genom åren. Och det finns ett och annat som förundrar oss….

På gymmet finns en hel kader med väldigt stora, starka killar. De håller till i ett av rummen där det finns skivstänger med viktplattor på. De här killarna låter en hel del och sedan ser det ofta ut som det har landat en försvarlig laddning av något mindre trevligt i brallorna på dem när de rör sig mellan maskinerna. Jag förstod precis varför det blir så när jag hade kört lite väl tungt i några benmaskiner och toppade med magmaskinen på det. Då kan man inte förflytta sig på något annat sätt 🙂 Man håller emot med allt man har, för det gör så ont att gå….

De stora, starka pojkarna är faktiskt jättetrevliga! Skulle någon av dem förirra sig in i rummet där maskinerna står så är det aldrig frågan om att de ska gå före. De frågar alltid artigt om man är färdig när man lämnar en maskin. Förra gången skulle en av de här muskelbergen hänga upp en liten matta på väggen, bakom magmaskinen jag satt i just då. ”Förlåt att jag kommer och tränger mig på så här”, sa muskelberget och log. ”Jag ska bara hänga upp mattan, men jag kan vänta till du är klar”. Eftersom jag precis kört mina 15 repetitioner och vilade lite inför nästa omgång så log jag bara glatt och sa ”det går så bra så, då kan jag ju vila lite till”. ”Ja det är inte utan att man behöver det ibland”, sa muskelberget, hängde upp mattan och bad om ursäkt ännu en gång för att han störde. Och han ser ut som om man inte skulle vilja möta honom på stan en mörk natt…..

En annan gång hade vi hysteriskt roligt åt en liten, tunn kille som envisades med att alltid ställa ner i vikterna i botten på varje maskin när han hade kört klart. Varför då? Trodde han att den som kom efter skulle bli imponerad av att någon som är så stark varit där före? Det spelar väl ingen som helst roll, när man ändå inte ser VEM det var som var så stark? Eller?

De två gymnasiepojkarna som kom efter oss i två benmaskiner var också väldigt söta. De gjorde en stor affär av att de minsann var så rätt, med kläder och frisyr. Tittade lite irriterat på de två medelålders tanterna som jobbade i maskinerna bredvid och började köra. Flyttade upp vikterna, körde lite till, flyttade upp igen, körde lite till för att till sist flytta upp vikterna på absolut lägst belastning. Till slut lämnade de maskinerna på stapplande steg. ”Jävlar va tungt det var, kan ju knappt gå, ju” väste den ena. ”Såg du tanterna? Kan du fatta att två tanter kan vara så starka? hackade den andre fram. De två tanterna tittade på varandra och log.

Sedan undrar jag om stringtrosor ser ut som de gör med den lilla trekanten baktill för att dölja den vita fläck i svanken som alla som solar i solarie får? Och hur törs tjejerna som har silikonbröst köra bänkpress? Tänk om de skulle tappa skivstången? Och varför måste man ha keps på sig när man tränar? Blir inte det väldigt varmt?

Nästa vecka är det träning tisdag och fredag – ny vecka, nya frågor 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Där kan vi ha en trolig förklaring på stringtrosans utseende! Trillar inte kepsen av? Hmm… Jag tor inte att deltagarna på min gympa är först med det senaste;-)
    Ha en bra fredag!

  2. Skrattar åt katten som åt hinken. 🙂

    Keps på träning – skojar du.

    Jag funderar på att börja träna, nu promenerar jag 50 minuter om dagen + simmar en gång i veckan. Vet egentligen inte om jag orkar mer men…
    Tror jag ska snajda till mig med en keps nästa gång jag simmar. 🙂
    Kram

  3. eh..keps…vad jobbigt *skratt*..men men det gäller att tänka på utseendet. Nu önskar jag dig en trevlig fredagskväll…ska ni se på film? Brukar ni inte det på fredagarna..? Kramar!

  4. En kort tid ( 4 månader ) gick jag också på gym. Min schweiziska kompis (som är karate lärare) berättade för mig att det är bättre att lyfta 5 kg 100 gånger än 100 Kg en gång. Så jag lyfte små vikter och alla muskelberg tittade på mig som om jag vore…bög.
    En gång kom en vacker kvinna till mig och sade ” vet du vad? jag tror att du är på fel plats…stämmer det?”
    Det var slutet på min karriär som Bodybuilder…

  5. Vad härligt med alla betraktelser, måste vara väldans svettigt med keps, uscha, sen kan verkligen skenet bedra, vi har en kille i närheten där vi bor, han ser verkligen skräckinjagande ut, ett ilsket utseende och går väldigt hotfullt, men jag har stött på honom på affären, drog in andan lite …….men det var en jättegullig kille, log och bad om ursäkt när han försökte komma förbi!!!!
    Kramizzzz

Kommentera

