Heligt löfte

Standard

Ikväll har jag avlagt ett heligt löfte:

Jag ska aldrig mera någonsin köpa färdig pesto. Hädanefter ska jag alltid göra min egen pesto.

Kärleken grillade lax ikväll. Jag kokade färskpotatis, skar sallad, gjorde limeaioli och egenhändigt processad pesto.

Jag mixade bladen från en kruka basilika tillsammans med grovt riven parmesanost. Slängde i vitlök och spädde med olivolja. Hade i pinjenötter som fick vara med en stund på slutet utan att bli till mos. Kryddade lite med salt och peppar. Resultatet blev en ljuvlig, vårgrön pesto med lite tuggmotstånd och konsistens från de halvtrasiga pinjekärnorna. Mmmmmm…det var bara SÅ gott 🙂 Rörde också ihop en limeaioli bestående av Hellmans Mayonaise (the one and only), rivet limeskal och pressad limesaft. Dessa två såser tillsammans med den grillade fisken och färskpotatisen skickade hela familjen till högre höjder på nolltid 🙂 Vi vuxna slog oss lösa på en flaska Verdicchio som i våra gommar är ett riktigt, riktigt höjdarvin som inte kostar skjortan.

Och som vanligt blir det filmkväll. Det är ju fredag. ”Danslärarens återkomst” står på programmet, man kan ju inte köra hur konstiga filmer som helst varje fredag….

Ha en fin fredagkväll därute! 🙂

Basil

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Håller med om att egenhändigt gjord pesto är mycket mycket god. Framförallt så gör jag den själv eftersom 14-åringen är nötallergiker och då testade jag en gång och hade i solroskärnor och det blev jättegott också.
    Kramizzzz

  2. Imponerad är bara förnamnet. Mina talanger är gräsklippning, målning, biltvätt och städ men jag önskar att jag kunde tillägga matlagning. Fast man kan ju inte vara bra på allt, hihi!!
    Ha en skön lördag, kram!

  3. Susanna – en hemlis, bara så där mellan dig och mig 😉 jag är inget vidare (=urusel) på målning, gräsklippning och biltvätt….

    Pesto med persilja måste testas – i vissa sammanhang passar ju inte basilikasmaken, den kan ju bli lite påträngande.

  4. Pesto med persilja har jag testat, det är gott, håller med om att hemlagat är bäst och jag är sååååå lesen, råkade se din hemlis Pruddilutten, fast jag bara kikade lite, lite mellan fingrarna. But your safe with me 😉
    Ha en fin dag!

Kommentera

