MIN laptop

Standard

Snart, snart, snart….nedräkningen har börjat. Innan kvällen kommer jag att ha återerövrat min laptop. Jippi! Kärleken håller på att ta bort allt 15:s skräp, sedan ska den ominstalleras och så är den min igen. Bara min 🙂

Vi fick ett lyxproblem sent i höstas. Från att ha haft varsin dator blev vi en dator kort, när det äldsta exemplaret i maskinparken bara slutade att fungera, huxflux. Tre datorer på fyra personer – jo, det är ett riktigt lyxproblem, jag vet. Men har man varit van vid varsin så blir det problem. Helt klart.

Det ekonomiska läget var inte sådant att det var läge att springa iväg ut och köpa ny dator i höstas. Vi hade en stor resa på gång. En och annan inte valbar reparation på hus och bil fanns också i faggorna. Nej, vi fick lösa situationen på bästa sätt. Bästa sätt blev att 15 och jag fick dela laptopen och Kärleken fick första tjing på den stationära ( ”körförbud” för 15 på den, men inte för mig). 17 har egen dator, köpt för egna pengar, så han omfattades inte av åtgärderna i det här läget.

17 har sparat till en ny dator länge. Efter olyckan i vintras såg han en möjlighet till några extra tusenlappar i form av ersättning för sveda och värk och då skulle det kunna bli läge att handla. Några sveda och värk-pengar har inte dykt upp än, men den ersättning för våra utlägg vi fick gick direkt till 17 som lite plåster på såren. Så för någon vecka sedan kom den nya datorn, till 17:s stora glädje.

Vi erbjöd 15 att ta över 17:s gamla. Men det ville hon inte. ”Jag tycker att det funkar jättebra att dela dator med mamma” sa hon glatt. Tycker hon ja…..tänkte jag. Diplomatiska påtryckningar utövades. Vi pekade på alla fördelar. Och till slut föll hon till föga. Så nu har vi löst vårt lyxproblem. Och ikväll ska jag städa av skärmen på laptopen och ta bort allt kladd och alla fingeravtryck. Och sedan är ordningen återställd igen. Härligt!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Öhh, först städa och sen ominstallera? Är inte det tårta på tårta?
    Blåser du disken och installerar en ny fräsh Win (vilket ofta behövs efter ungdomars framfart) behöver ju inte disken städas först. Om du inte med städa menar flytta – över till hennes nya egna. Då är det ju solklart. 🙂
    Våra ungars datorer har en ghost-image vid sidan av, så har de kladdat runt för mycket så är det bara att köra en reinkarnation på ett par minuter. Klart med alla servicepack, program och instställningar. Ytterst nimt.

  2. Jo jag menade flytta . förstås! Annars blir det ju lite dubbelarbete….Ghost-image lät himla fiffigt – vidarebefordrar det till ”IT-chefen”, allt som underlättar är välkommet!

  3. Näe man måste nästan ha en varsin dator, det blir ju att man skapar sin egen ordning, annars hittar man inte.
    Hopplöst med ”obehöriga” på datorn. Exet brukar vara här å rådda om och då blir jag riksgalen. Ungarna vet ju visserligen vad dom får göra, exet med, men han tror väl att han hjälper till genom att skapa det han anser vara ordning.Skönt att du får tillbaka den!

  4. Förr hade man en sådan där knapp som det stod ”rör inte min kompis på” nu skulle man behöva en ”rör inte min dator” knapp…jag blir också tokig när någon annan suttit och pillat med min dator!

  5. Ja, en dator per person kan uppfattas som lyx men faktum är att vi har var sin här hemma också. Det är vi vana vid ock skulle min haverera skulle det kännas som ett ganska akut problem. Skrämmande men sant! Husse har ju sin bärbara i nödfall…
    Vi har i alla fall exemplarisk ordning på våra datorer tack vare Husse och det är skönt!
    Ha en fin lördag

  6. Min dator sjunger också på sista versen nu och det mycket snart. Eftersom jag är totalberoende av bloggen (har några nära vänner här) och inga pengar svettas jag rejält. Lycka till själv. 🙂

    Så gulligt av dig att skriva till mig. Kortfattat tog min lillebror livet av sig, 6 veckor senare blev jag svårt misshandlad av en psykopat, skyddad identitet, nytt efternamn och som följd bipolär sjukdom (manodepressivitet).
    Jag gör mitt bästa efter 8 svåra år att komma tillbaka. Sjukdomen är livslång och kräver daglig medicinering men jag hoppas att jag klarar av det på ett bra sätt.
    För övrigt är jag en munter jäkel så låt inte mitt liv avskräca dig. 🙂
    Superglad för att du kommenterade.
    Kram 🙂

  7. Ojoj….inte undra på att du är sjuk! En grej av det du beskriver är nog ett trauma i sig. Och att sedan bli ”stämplad” som arbetsskygg dessutom….hu ja…Du är en hjälte som orkar kämpa på! Och nej, det behövs mer än så för att skrämma mig 😉 så jag hälsar nog på igen. Absolut! Kramar!!

  8. Självklart ”måste man ha sin egen dator”!!!! Vilka lyxproblem
    man våndas med!!!!
    Hemma hos dotra så har 14 och 12-åringen varsin egen dator, sen har resten av familjen en tillsammans. Men när 12-åringen har varit här hos oss och ”styrt om” på min dator, så blir jag lite sur, samtidigt lite full i skratt. Hon tycker nämnligen att jag skall ha en rolig cursor (heter det så), sist hade hon fixat en som bara fladdrar runt!
    Kramizzzzzz

  9. Tänk om inte My Sundown hade varit och mixtrat med ”min” dator????
    Men visst….jag får spader när jag inte känner igen mig!!!
    :-)))))

  10. 15 pillar inte så mycket med inställningarna – dessutom hade vi varsitt konto på laptopen, så det hon gjorde gjorde hon bara på sitt konto. Däremot var ju laptopen alltid upptagen när jag ville ha den och dessutom så himla kladdig och kletig. Och så blev den trött stup i kvarten – vete 17 vad hon pysslar med egentligen 15…det hände aldrig när bara jag hade laptopen 🙂

    Och jag är SÅ glad över vissa klåfingriga tonåringar neråt Halmstadtrakten 🙂

Kommentera

