Boktipset

Standard

Ninaninaninanna ninaninaninaaaa…..kommer någon ihåg boktipset? Och den regnbågsfärgade soffan?

Boktipset

Lejonet frågade vad jag hade hämtat för bok på bibblan idag…och då dök den nynnade signaturmelodin upp i bakhuvudet…Boktipset var ett favvoprogram i min ungdom eftersom jag störtades i fördärvet redan som sexåring. Och den som bär ansvaret för det är minsann min egen mamma 🙂 Hon släpade med mig till biblioteket och såg till att jag fick mitt första lånekort och sedan dess är jag bokoman. Jag läser ständigt och jag läser allt – romaner, deckare, biografier, faktaböcker, uppslagsverk….allt! Bokofilin har sedan vidareutvecklats till en besatthet av att samla på värdelöst vetande – men nu var det ju inte mina svagheter det hela skulle handla om. Utan om böcker.

Jag har precis avslutat läsningen av Break no bones av Kathy Reichs. Den nionde boken om rättsantroplogen Tempe Brennan. Av någon outgrundlig anledning har jag läst alla dessa på engelska, det har bara blivit så. Och dialogen på originalspråket slår det gnistor om emellanåt….så engelsk/amerikansk utgåva rekommenderas!
Break no bones

En spännande historia (de flesta i den här serien är det) om man inte är kräsmagad. Just det här exemplaret gick otroligt lätt att läsa – har inte tappat boken en enda gång på kvällarna. Upptäckte nämligen att jag lyckats få tag på en ”Large Print Edition”. Så nu är det riktigt illa…..det är väl bara att börja leta böcker på hyllan märkt ”Stor stil” fortsättningsvis 🙂

Boken jag skulle hämta idag fick jag tips om i ett TV-program i februari. Satt och zappade planlöst en kväll och hamnade i något program där man diskuterade böcker och främst deckare. En för mig ny författare lovordades – Reggie Nadelson.

Rött Spår

Hennes senaste bok Rött Spår skulle enligt panelen innehålla härliga skildringar av New York. Och eftersom jag tycker mycket om den staden så tänkte jag ”Varför inte?” och loggade in på bibliotekets hemsida för att beställa den (till skillnad från vissa andra i den här familjen så sköter jag mina åtaganden på biblioteket exemplariskt m hj a internet). Det var nog många som såg det programmet, jag hamnade på köplats 23 eller något sådant. Men nu har det äntligen blivit min tur. Så nu ska jag ägna en stund åt min nya bok. Hoppas att den svarar upp mot förväntningarna!

Och det var dagens boktips 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Har inte läst några av dina tips men kan bara konstatera att det är otroligt smidigt att sköta beställningar och lån via nätet!
    Ha en trevlig fredag!

  2. Har inte heller läst tipset, men väl sett Bones på trean och älskar den. Kan tänka mig att jag skulle gilla böckerna. Läser också gärna på engelska, det funkar så bra och det känns som ett lätt och smart sätt att vidhålla språket färskt.
    Jag bodde på min hembys lilla bybibliotek, som var inhyst i ett vackert timrat hus. Jag gillar inte nya iblioteket hemma i hembyn och saknar lukten och känslan att sitta dSär. Jag bodde där, min mamma ringde dit om hon inte visste var jag var. Det finns inget bättre än att försvinna in i bokens värld och jag samlar också på värdelöst vetande, eller nonsenskunskap som jag kallar det. Det är skönt att hålla ”kontoret” igång helt enkelt, och det tror jag man gör genom att tillföra ny kunskap i jämn ström.
    Kram och ha en skön helg.

  3. Prudz, om du gillar Bones kanske jag får tipsa om deckarna av Beverly Connor? Tror bara de finns på engelska än så länge (dock i pocket) och dessa handlar om en tuff tjej som gräver upp gamla och nya lik om vartannat och löser mordgåtor och har sig. Kanske kan vara något för en läshungrig Prudd? Bev Connors är själv fd antropolog, om jag inte missminner mig, och hennes böcker brukar jämföras med Patricia Cornwells.

  4. Bev Connor är noterat – låter klart intressant! Kathy Reichs är själv rättsantroplog och delar sin tid mellan Charlotte i USA och Montreal i Canada, precis som Dr Brennan. Har bara läst böckerna, inte sett något av Bones eftersom jag alltid misstror ”serien från boken”….Patricia Cornwell har väl också ett förflutet inom rättsmedicin, vill jag minnas…kanske ett måste om man ska kunna skriva bra om alla ruggigheter?

  5. Hm hm, här sitter jag med ett lösenord till biblioteket men har aldrig använt det, kanske är det dags att testa!!!!!
    Kramizzzz

Kommentera

